PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe paliwo już niebawem na polskich stacjach

Autor: wnp.pl (MS)
22-02-2012 10:39

15 lutego weszło w życie znowelizowane rozporządzenie w sprawie norm jakościowych dla paliw ciekłych. Oznacza to, że można już sprzedawać na polskich stacjach olej napędowy z 7 proc. domieszką biokomponentów.

Na wprowadzenie tej możliwości branża paliwowa czekała od ponad dwóch lat, kiedy to rozpoczęły się prace nad nowelizacją ustawy o biopaliwach, która dopuściła zwiększenie maksymalnej zawartości biokomponentu w oleju napędowym z 5 do 7 proc. Po długich pracach nad ustawą konieczne było jeszcze uzyskanie zgody Komisji Europejskiej na odpowiednie przepisy wykonawcze. Z małymi komplikacjami udało się tą zgodę uzyskać pod koniec stycznia tego roku.
Na stacjach paliwo to pojawi się zapewne już niebawem - przeciętny okres rotacji zapasów w zbiornikach stacyjnych wynosił około dwóch tygodni.

Co się zmieni wraz z pojawieniem się na stacjach nowego paliwa? Dla kierowców zmiana będzie niezauważalna. Zgodnie z prawem stacje nie mają obowiązku specjalnego oznakowywania dystrybutorów, z których sprzedawane jest to paliwo. Nie odczujemy też zmiany w trakcie jazdy – wszystkie silniki diesla mogą spalać paliwo z taką domieszką biokomponentów. Co więcej, eksperci twierdzą, że bez szkody dla silnika można ten poziom podnieść nawet do 10 proc.

Zmianę odczują natomiast firmy paliwowe. Zgodnie z ustawą o biopaliwach i biokomponentach są one zobowiązane do wykonywania tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), czyli dodawania określonej ilości biokomponentów do sprzedawanych paliw. Mogą to robić właśnie poprzez domieszki do standardowych paliw (7 proc. dla oleju napędowego i 5 proc. dla benzyny) oraz inne paliwa z większą zawartością biododatków. W Polsce na większą skalę sprzedaje się jedynie tzw. samoistny bioester (paliwo B100). Na blisko 500 stacjach oferuje je Orlen. Problem w tym, że jest ono niewiele tańsze w produkcji od zwykłego oleju napędowego (ze względu na ceny biokomponentu) a znacząco odstaje od niego jakościowo. Aby zagwarantować odpowiedni poziom sprzedaży konieczne jest więc obniżanie jego ceny – nawet poniżej kosztów produkcji. Koncerny dokładają do tego rocznie kilkaset milionów złotych, ale nie mają wyboru – w przypadku niewykonania NCW grożą im ogromne kary finansowe.

Wprowadzenie B7 sprawi, że skala sprzedaży B100 będzie znacznie mniejsza, przynajmniej w perspektywie najbliższych dwóch-trzech lat. Potem poziom NCW ponownie wymusi wzrost wolumenu sprzedawanych biopaliw. Aby zapobiec tej sytuacji resort gospodarki już pracuje nad kolejną nowelizacją ustawy o biopaliwach. Tym razem ma ona pozwolić na sprzedawanie benzyny zawierającej do 10 proc. bioetanolu. Takie paliwo jest już dostępne w kilku krajach UE i pomimo dużych wątpliwości (na przykład w Niemczech) nie powoduje masowych awarii silników benzynowych. Problem mogą mieć jednak użytkownicy starszych aut, które do takiego paliwa nie były przystosowane. Dlatego w ustawie ma zostać zapisany okres przejściowy, w którym na stacjach będzie można kupić zarówno E10 jak i dotychczas dostępne E5.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP