PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

O ile podrożeją paliwa po likwidacji biopaliwowych przywilejów?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
25-10-2010 13:09
O ile podrożeją paliwa po likwidacji biopaliwowych przywilejów?

Z końcem kwietnia przyszłego roku Unia Europejska zabiera nam preferencyjne stawki akcyzowe na biokomponenty dodawane do paliw. Argumentuje to brakiem znaczącego wpływu na sytuację sektora biopaliwowego w Polsce i mało istotnym przełożeniem na ceny. Tymczasem według wyliczeń Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego efektem mogą być podwyżki o około 7 gr/l dla benzyny i 5 gr/l dla ON. Zdaniem innych ekspertów wzrosty cen z tego tytułu mogą być nawet wyższe.

– Są to szacunki wynikające z czystego przeliczenia stawek po obecnych cenach. W każdym litrze paliwa jest zawarte ok. 4,8 proc. biokomponentu. Dla tej ilości do tej pory nie była naliczana akcyza. Zwolnienie wynosiło więc dla benzyn 1,565 za litr i 1,048 dla ON – wyjaśnia Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku w POPiHN.
Jednak w ocenie BM Reflex może to być już wzrost rzędu 6-10 gr/l.

Rząd w projekcie ustawy budżetowej założył także zniesienie ulgi akcyzowej na samoistny biodiesel, czyli tzw. paliwo B100. Zdaniem Szymona Araszkiewicza, głównego analityka firmy doradczej e-petrol.pl, zlikwidowanie ulg akcyzowych za sprzedaż czystego biodiesla to już kwestia znacznie poważniejsza i mocniej godząca w portfele kierowców, także tych, którzy B100 nigdy nie tankowali i tankować nie będą.

– Teoretycznie firmy paliwowe, które muszą B100 sprzedawać bo mają do wypełnienia obowiązki wynikające z prawa unijnego i polskiego, powinny drastycznie, o ponad złotówkę, podnieść jego cenę. Nie wiadomo jednak czy to zrobią, bo już teraz muszą dotować sprzedaż B100, gdyż żeby to paliwo się sprzedawało, musi być tańsze od paliw tradycyjnych, a koszt jego wytworzenia wcale niższy nie jest. Tak znacząca zwyżka ceny mogłaby więc zupełnie zdusić popyt i zagrozić wykonaniu Narodowego Celu Wskaźnikowego – analizuje.

Jego zdaniem firmy mogą więc przenieść skutki tej podwyżki, w całości lub w części, na paliwa tradycyjne, co pewnie zaowocowałoby w takiej sytuacji bardziej zauważalnym ruchem ich ceny. – Sytuacja jest trudna, a sprzedawcy paliw znaleźli się w swoistym potrzasku. Myślę, że tylko oni są w stanie obecnie odpowiedzieć, jakie kroki wykonają – stwierdza Szymon Araszkiewicz.

– Dodatkowo UE od grudnia tego roku wprowadza certyfikaty dla biopaliw potwierdzające pochodzenie surowców oraz ich wpływ na środowisko naturalne a to może również wpłynąć na wzrost cen detalicznych o około 2 gr/l – dopełnia wyliczenie Rafał Zywert z BM Reflex.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP