PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Obniżyć akcyzę czy oszczędzać paliwa?

Autor: Gazeta Wyborcza
02-06-2008 21:28

Być może we wtorek rząd będzie rozmawiać na temat obniżenia akcyzy od paliw. Ale pilniejszy może być program ograniczenia zużycia paliw w Polsce, które rośnie jak na drożdżach.

Rząd zastanowi się nad obniżeniem akcyzy od paliw, aby ulżyć kierowcom - zapowiedział w ostatni piątek premier Donald Tusk. Dwa dni wcześniej debatę na ten temat rozpoczął wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak, który w telewizji TVN stwierdził, że obniżka akcyzy byłaby najlepszym sposobem, aby kierowcy mniej odczuli galopadę cen na stacjach benzynowych. Pierwszą okazję do ewentualnego omówienia obniżki paliw rząd ma podczas wtorkowego posiedzenia - pisze "Gazeta Wyborcza".
Gwałtowny wzrost cen paliw w ostatnich dniach budził emocje na całym świecie. Prezydent Francji Nicolas Sarkozy apelował do krajów UE o obniżenie podatku VAT od paliw, aby ulżyć kierowcom. Wczoraj na spotkaniu we Frankfurcie pomysł Sarkozy'ego odrzucili ministrowie finansów z 15 państw strefy euro. - Musimy się przyzwyczaić do wysokich cen ropy naftowej na świecie - stwierdził szef holenderskich finansów Wouter Bos. - Cięcia podatków nie są dobrym pomysłem, jeśli chcemy ograniczyć konsumpcję paliw i zwiększyć wydajność - wtórował mu hiszpański minister finansów Pedro Solbes.

Czy nasze Ministerstwo Gospodarki szykuje jakiś program ograniczania zużycia paliw, o jakim mówią ministrowie UE? - pyta "Gazeta Wyborcza". Według statystyk od kilku lat zużycie benzyny w Polsce pozostaje niemal niezmienione, gwałtownie rośnie za to zużycie oleju napędowego. Obecnie jest ono dwa razy większe niż zużycie benzyny i według prognoz Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego będzie jeszcze rosło. A ponieważ polskie rafinerie nie są w stanie zaspokoić popytu, już 36 proc. oleju napędowego dla polskich kierowców trzeba importować, głównie z Niemiec. Nic dziwnego, że za litr oleju napędowego płacimy już tyle, ile za litr benzyny.

Zwiększony popyt na olej napędowy to efekt rozwoju gospodarki i coraz większej popularności aut z silnikami Diesla. Tyle że na Zachodzie są to nowoczesne auta, a w Polsce - używane pojazdy, których przez cztery lata Polacy sprowadzili już prawie 4 mln. Nie udało nam się dowiedzieć, czy Ministerstwo Gospodarki pracuje nad planem ograniczenia zużycia paliwa przez te stare pojazdy. O ekonomię prywatnie troszczy się natomiast wicepremier Waldemar Pawlak, jeżdżąc spalinowo-elektryczną toyotą prius. To najpopularniejsze na świecie auto o niskim zużyciu paliwa.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP