Od maja 2011 może zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa?

Od maja 2011 może zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od maja 2011 r. może w praktyce zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa - uważa doradca podatkowy Krzysztof Flis. Aby producenci mogli z niej korzystać, udział biokomponentu w paliwie musiałby być 40 razy wyższy niż obecnie.

Na ostatnim posiedzeniu Sejm przyjął poprawki senackie do ustawy okołobudżetowej, dotyczące m.in. ulgi na biopaliwa. Senat uznał, że ulga powinna objąć tylko paliwa, w których udział biokomponentów stanowi co najmniej 80 proc. Na ulgę powinna się zgodzić ponadto Komisja Europejska. W myśl ustawy ulga nie mogłaby obowiązywać dłużej niż do końca 2011 r. Ustawa czeka teraz na podpis prezydenta.

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, ulga dotyczy biopaliw zawierających co najmniej 2 proc. biokomponentów.

Zdaniem Krzysztofa Flisa, doradcy podatkowego ze spółki MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, warunki ulgi zostały drastycznie zaostrzone w porównaniu z obowiązującymi obecnie przepisami. Jego zdaniem, tak wysoki minimalny udział biokomponentów może oznaczać w praktyce, że z ulgi nie będzie można skorzystać.

"Zważywszy na to, ile trwają procedury w Komisji Europejskiej, może się też okazać, że ten przepis w ogóle nie wejdzie w życie (...). Gdyby się okazało, że KE będzie procedować np. rok od momentu złożenia wniosku przez Polskę, to skończy się 2011 r. i regulacja ta pozostanie martwa" - zwrócił uwagę.

Senat wykreślił wprowadzony przez Sejm przepis tworzący od 2012 r. fundusz promocji wytwarzania i wykorzystania biokomponentów i biopaliw. Senatorowie zaproponowali w zamian, by minister gospodarki mógł dofinansować działania związane m.in. z promocją biopaliw, pomagać producentom biopaliw i biokomponentów, wspierać ekologiczny transport i zakupy nowych pojazdów zasilanych biopaliwami. Na wydatki te zostanie ustalona w ustawie budżetowej kwota odpowiadająca 1,5 proc. planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy okołobudżetowej przewidywał m.in. likwidację obniżonych stawek akcyzy nakładanej na paliwa silnikowe zawierające powyżej 2 proc. biokomponentów oraz tzw. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa.

Ulga ta miałaby zostać zlikwidowana 30 kwietnia 2011 r., bo wtedy wygasa zgoda Komisji Europejskiej na jej stosowanie. W zamian rząd zaproponował ulgę dla paliw, które zawierałyby co najmniej 50 proc. biokomponentów. Minimalny udział biokomponentu, który uprawniałby do ulgi, wzrósłby więc dwudziestopięciokrotnie. Ulga weszłaby w życie pod warunkiem, że zgody na nią udzieliłaby KE.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Od maja 2011 może zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!