XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ok. 95 proc. dystrybutorów oleju ma problemy z kontrolą skarbową

Ok. 95 proc. dystrybutorów oleju ma problemy z kontrolą skarbową
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 95 proc. firm działających w branży dystrybucji lekkiego oleju opałowego ma problemy z nierzetelną kontrolą skarbową - poinformowała w środę prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych Halina Pupacz. Przedstawiciele tej branży manifestują przed resortem finansów.

Szefowa Izby podkreśliła na konferencji prasowej, że istnieje groźba wstrzymania dostaw tego paliwa grzewczego dla 3 mln indywidualnych odbiorców.

Przedsiębiorcy zrzeszeni w PIPP rozpoczęli w środę pod gmachem resortu finansów dwudniowy protest w obronie dystrybutorów lekkiego oleju opałowego. Domagają się od ministerstwa objęcia szczególnym nadzorem kontroli podatkowych w ich branży.

Przedsiębiorcy sprzedający lekki olej opałowy mają obowiązek uzyskać od kupującego oświadczenie potwierdzające, że będzie go używał zgodnie z przeznaczeniem. Muszą również zebrać dane osobowe klienta - m.in. nazwisko danej osoby, PESEL, NIP, adres i rodzaj oraz pojemność pieca, który chce opalać olejem. Takie wymogi wynikają z rozporządzenia ministra finansów z marca 2002 roku.

"Domagamy się, żeby kontrolerzy sprawdzali wszystko do samego końca, a nie od razu stawiali zarzuty dystrybutorom. Dzisiaj dzieje się tak, że nic nie jest udowodnione, a stawiane są zarzuty i naliczane są ogromne kary. Nie chcemy chronić tych, którzy rzeczywiście fałszowali oświadczenia. Chcemy, aby ci, którzy tego nie robili, a robili to ich klienci, nie musieli odpowiadać za czyny swoich klientów" - powiedział w środę PAP Mirosław Kulak z Polskiej Izby Paliw Płynnych.

Mirosław Skorupa z komitetu koordynacyjnego dystrybutorów lekkiego oleju opałowego podkreślił na konferencji prasowej, że w przypadku błędów formalnych w oświadczeniu lub podaniu przez kupującego nieprawidłowych informacji karany jest dystrybutor. "Urzędnicy blokują konta i zajmują majątek firmy przed formalnym zakończeniem kontroli" - wyjaśnił.

"Znalezienie błędu w oświadczeniu oznacza dla urzędnika brak oświadczenia. Kara sankcyjna w tym przypadku wynosi 2 tys. zł za metr sześcienny sprzedanego oleju opałowego. To jest kwota dwudziestokrotnie przewyższająca wartość marży" - zaznaczył Skorupa.

Pupacz poinformowała, że z powodu kontroli zablokowano konta kilkudziesięciu firmom, a częściowa blokada kont lub innego mienia dotyczy kilkuset przedsiębiorstw.

Dr Robert Gwiazdowski z Centrum im. Adama Smitha zwrócił uwagę na konferencji prasowej, że przez długi okres przedsiębiorcy nie mieli narzędzia prawnego do skontrolowania swoich odbiorców. W ustawie o podatku akcyzowym z marca 2004 r. został zlikwidowany wcześniejszy zapis, zgodnie, z którym sprzedawca oleju opałowego mógł zażądać od nabywcy wylegitymowania się dowodem. Dopiero od stycznia 2009 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które pozwalają przedsiębiorcom legitymować nabywcę. Natomiast organy podatkowe mogą na 5 lat wstecz prowadzić postępowania kontrolne.

Pupacz poinformowała, że obecnie w Polsce w branży dystrybucji lekkiego oleju opałowego działa ponad 1000 firm, z czego większość jest objętych kontrolami skarbowymi lub celnymi. "W tych firmach jest zatrudnionych ponad 20 tysięcy pracowników; znajdują się one przede wszystkim w tych regionach, gdzie jest wysoki wskaźnik bezrobocia" - dodała.

PIPP szacuje, że do końca 2010 roku na rynku zostanie jedynie kilkunastu dystrybutorów, którzy dostarczają to paliwo dużym firmom na cele produkcyjne. Izba domaga się więc od resortu finansów "wydania jasnej wykładni przepisów dotyczących oświadczeń". Ponadto PIPP żąda, by firmy mogły prowadzić działalność gospodarczą do czasu zakończenia kontroli, bez konieczności blokowania kont.

"Przedsiębiorcy chcą mieć również możliwość informowania ministerstwa finansów o przedłużających się latami kontrolach podatkowych i bezczynności urzędników. Domagają się też wprowadzenia skutecznych przepisów, umożliwiających pociągnięcie do odpowiedzialności urzędników za ich wadliwą interpretację prawa i niestaranne wykonywanie obowiązków służbowych" - podkreśla Izba.

Podstawową działalnością dystrybutorów lekkiego oleju opałowego jest dostarczanie paliwa grzewczego m.in. odbiorcom prywatnym, szpitalom, szkołom i urzędom. Codziennie z usług dystrybutorów korzysta 500 tysięcy bezpośrednich klientów, a 3 mln osób ogrzewa w ten sposób swoje domy. Lekki olej opałowy jest używany również w budownictwie i produkcji.

Zobacz także:
Dystrybutorzy oleju opałowego grożą wstrzymaniem dostaw i demonstracjami
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ok. 95 proc. dystrybutorów oleju ma problemy z kontrolą skarbową

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!