XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Olej napędowy na kartki w Chinach

Olej napędowy na kartki w Chinach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Szanghaju kierowcy aut z silnikami Diesla mogą zatankować tylko jedną czwartą zbiornika. W Chinach brakuje paliwa, bo nie opłaca się go produkować - ceny ropy naftowej na świecie rosną jak oszalałe, tymczasem rząd Chin zamroził ceny paliw.

Problemy z niedoborem paliw najmocniej uderzyły w Szanghaj i prowincje Guangdong, Zhejiang i Fujian, w których działa najwięcej chińskich firm nastawionych na eksport. Według doniesień agencji prasowej AP przed stacjami benzynowymi w Szanghaju ustawiają się długie kolejki ciężarówek, bo wolno zatankować tylko jedną czwartą zbiornika - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Transport towarów do Pekinu wydłużył się z trzech dni do tygodnia, bo kierowcy tracą czas na poszukiwanie stacji, która sprzeda im paliwo. Brakuje przede wszystkim oleju napędowego, ale są też kłopoty z zaopatrzeniem w benzynę.

Brakuje paliwa, bo chińskim koncernom nie opłaca się go produkować. Ceny ropy naftowej na świecie wzrosły o jedną trzecią od połowy sierpnia, a od początku roku o 50 proc. Tymczasem rząd Chin zamroził ceny detaliczne paliw. Władze w Pekinie tłumaczą, że chcą ochronić mniej zamożnych ludzi, którzy borykają się już z gwałtownym wzrostem cen żywności.

Magazyn ekonomiczny "Caijing" poinformował, że w całych Chinach z powodu problemów z dostawami paliwa zamknięto już 2 tys. stacji benzynowych. "Chińskie rafinerie już poniosły wielkie straty i muszą znacznie ograniczyć produkcję" - tłumaczy w komunikacie państwowy koncern paliwowy CNPC. Dziennik "Orient Today" oskarża jednak chińskie koncerny, że celowo wywołały niedobory na rynku paliw, gdy rząd odrzucił ich wniosek o podwyżkę cen - podaje "GW".

Mimo tych problemów wielkim sukcesem zakończyła się oferta publiczna największego chińskiego koncernu paliwowego PetroChina. Inwestorom na giełdzie w Szanghaju koncern sprzedaje 2,2 proc. swoich akcji za 8,9 mld dol. To największa oferta publiczna w historii Chin - przypomniał dziennik.

Jeszcze przed debiutem PetroChina zostało drugą na świecie spółką publiczną, z kapitalizacją 440 mld dol., która ustępuje o mniej więcej 60 mld dol. wycenie amerykańskiego ExxonMobil.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Olej napędowy na kartki w Chinach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!