PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Opłata zapasowa może ograniczyć szarą strefę w obrocie paliwami

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
11-01-2013 09:31
Opłata zapasowa może ograniczyć szarą strefę w obrocie paliwami
Fot. Fotolia

Ustawa o zapasach obowiązkowych wprowadza mechanizm, który wyłowi firmy nielegalnie handlujące paliwami.

Zdaniem Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) nowelizacja ustawy o zapasach obowiązkowych może zmniejszyć szarą strefę w obrocie paliwami, która rozrosła się do niepokojących rozmiarów. Organizacja szacuje, że 2012 r. budżet państwa stracił z jej powodu 3 mld zł.
- Projekt nowelizacji ustawy o zapasach obowiązkowych zakłada, że każdy, kto importuje lub produkuje paliwa, będzie miał obowiązek uiszczania opłaty zapasowej – twierdzi Krzysztof Romaniuk, dyrektor do spraw analiz rynku paliw w POPiHN.

Wyjaśnia on, że będzie to nowa dla branży opłata związana z tym, że firmy część zapasów obowiązkowych będą powierzały państwu (Agencji Rezerw Materiałowych), która w zamian za ich utrzymywanie ma pobierać opłatę zapasową. Ma być ona nie wyższa niż 60 zł za tonę ekwiwalentu ropy naftowej i nie wyższa niż 160 zł za tonę LPG.

Czy to jednak wystarczy by ukrócić przemyt mniejszych ilości? Według twórców projektu ustawy, zagwarantowanie wysokiej ściągalności opłaty zapasowej powinno przyczynić się do uszczelnienia systemu zapasów (problem „szarej strefy”) i spowodować, że przedsiębiorcy uchylający się od fizycznego obowiązku tworzenia i utrzymywania zapasów ponosić będą takie same koszty jak inni przedsiębiorcy.

Egzekwowanie obowiązku uiszczania opłaty zapasowej będzie łatwiejsze od obecnego systemu nadzoru nad zapasami utrzymywanymi fizycznie przez przedsiębiorców. Wysokość stawek opłaty zapasowej nie może być wyższa od górnych granicy stawek tych opłat określonych w ustawie. Obowiązek zapłaty opłaty zapasowej będzie powstawał w przypadku producentów z dniem wyprodukowania paliwa, a w przypadku handlowców z dniem przywozu paliwa.

- Ustawa powinna wejść w życie od 1 stycznia 2013 r., ale tak się nie stało. Obecnie nadal znajduje się na etapie konsultacji społecznych, które mają zakończyć się w styczniu. Wówczas projekt trafi do uzgodnień międzyresortowych. Każdy dzień zwłoki w pracach nad nią jest dla branży niekorzystny – podkreśla Krzysztof Romaniuk.

Przyznaje on, że przedsiębiorcy mogą przerzucić koszty związane z opłatą paliwową na klientów. Kierowcy mogliby nie odczuć wzrostu cen paliw z tego tytułu tylko pod pewnym warunkiem.

- Będzie to możliwe tylko wtedy gdy pojawi się pole do redukcji marż. W obecnych okolicznościach ( red. spadek popytu na paliwa) kiedy marże detaliczne już są na granicy opłacalności jest to mało prawdopodobne - twierdzi Krzysztof Romaniuk.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP