PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen chce zoptymalizować logistykę dostaw ropy do Możejek

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
16-07-2013 15:04
Orlen chce zoptymalizować logistykę dostaw ropy do Możejek
Fot. Mat. pras.

Koncern analizuje możliwości inwestycyjne w swojej litewskiej rafinerii w najbliższych latach. A Możejki zwiększają eksport paliw do Rosji i na Ukrainę.

Niedawno PKN Orlen ogłosił plan rozwoju Unipetrolu - swojej czeskiej spółki - w ramach ogłoszonej jesienią 2012 r. strategii grupy na lata 2013-2017. A jakie koncern ma plany wobec swojej litewskiej spółki Orlen Lietuva? Od 2006 r. Orlen zainwestował już w rafinerię w Możejkach 3,5 mld USD (łącznie z jej zakupem).
- Analizowane są m.in. możliwości inwestycyjne na najbliższe lata w obszary optymalizujące logistykę dostaw surowca do rafinerii i transportu produktów oraz inne projekty rozwojowe. W ostatnich latach spółka przeprowadziła kilka istotnych modernizacji zwiększających efektywność rafinerii. Ich wartość sięgnęła kilkudziesięciu milionów złotych - mówi Beata Karpińska, kierownik biura prasowego PKN Orlen.

Orlen podkreśla, że działania Orlen Lietuva w pełni wpisują się w jego strategię, która zakłada dalsze zwiększanie efektywności prowadzonych operacji biznesowych. Orlen Lietuva rozwija także obecność handlową na rynkach zagranicznych, co ciekawe, zwiększając eksport paliw między innymi do Rosji i na Ukrainę.

Orlen nie ujawnia jednak, jakie konkretnie działania inwestycyjne podejmie na Litwie. Z zarysu przedstawionych planów można wnioskować, że chodzi raczej o rozwój organiczny. Być może, za wyjątkiem przyszłych nakładów na optymalizację, jak to ujmuje Orlen, logistyki dostaw surowca. Jest to, od momentu zakupu litewskiej rafinerii przez Orlen, newralgicznym elementem działalności tej spółki. Na pytanie, czy są więc obecnie możliwości poprawy warunków logistyki dostaw ropy do Możejek pada odpowiedź, z której wynika, że Orlen ma tu ciągle niewielkie pole manewru.

- Transport ropy do rafinerii odbywa się drogą morską (terminal w Butyndze) i lądową (rurociąg do rafinerii). Obecnie nie ma możliwości zmiany sposobu dostaw. Jednak spółka nie odnotowuje żadnych problemów z dostawami ropy. Zakupy realizowane są płynnie, dostęp do ładunków morskich REBCO (red.- ropa rosyjska) z Primorska / Ust Lugi jest zadowalający - twierdzi Beata Karpińska.

W lipcu 2006 r. tuż przed finalizacją zakupu Możejek przez Orlen w Rosji doszło do awarii rurociągu Przyjaźń przesyłającego ropę przez Białoruś na Litwę. Rosjanie usunęli awarię, ale ropa na Litwę przestała docierać. Wówczas wzrosło znaczenie należącego do Orlenu Lietuva terminalu w Butyndze. Jest on połączony z rafinerią w Możejkach rurociągiem o długości 91,5 km. Rocznie może przyjąć do 12 mln ton ropy.

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP