Bilansowanie instalacji w okresie przestojów, zagospodarowanie ciężkiego materiału czy optymalizacja logistyki to, zdaniem Marcina Jędrzejewskiego, partnera BCG, kierującego praktyką Oil&Gas, obszary, w których mogą współpracować Orlen i Lotos. W ten sposób byłyby lepiej zabezpieczone przed ryzykiem importu z Rosji oraz Białorusi.
Co powinny zrobić polskie rafinerie, żeby nie wypaść z coraz bardziej konkurencyjnego rynku?
- Geografia i logistyka (np. brak transgranicznych rurociągów paliwowych) sprawiają, że Polska jest nieco zamknięta i trudniej nas "zalać" w warunkach normalnej konkurencji. Chociaż, jak pokazały doświadczenia ostatnich lat i czarnego rynku, momentami nawet ponad 10 proc. popytu można było „zalać” dieslem z szarej strefy. W przeciwieństwie do Europy Zachodniej, Polska jest jednocześnie wciąż rynkiem rosnącym, dzięki czemu krajowym rafineriom jest nieco łatwiej.
Ale bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość i tu widzę cztery grupy inicjatyw, dotyczące Polski: poprawę konfiguracji (adresujące ryzyko marżowe), jak. np. projekt EFRA i instalacja opóźnionego koksowania w Gdańsku. Ta ścieżka ma jednak techniczne ograniczenia - np. Lotos projektem EFRA praktycznie wyczerpie możliwości dalszej istotnej poprawy konfiguracji.
Kolejne ścieżki to wzmocnienie pozycji w detalu, co pozwala zabezpieczyć ryzyko wolumenowe (choć niekoniecznie marżowe), rozbudowa petrochemii (jak PKN Orlen w Płocku czy w czeskim Litvinowie), co daje odejście na petrochemię, gdzie perspektywy rynku europejskiego i globalnego są lepsze niż w paliwach, a także dalsza poprawa efektywności operacyjnej rafinerii w Gdańsku i Płocku oraz działania integracyjne.
W dalszej części artykułu czytaj m.in.:
- Jakie konkretnie działania poprawiające efektywność wchodzą w grę?
- Co Orlen i Lotos mogą zrobić, żeby uniknąć w przyszłości losu zamykanych kopalń?
- Czy w walce o zachowanie konkurencyjności niezbędna jest ich fuzja?
- Jakie elementy Przemysłu 4.0 powinny wdrożyć zakłady w Płocku i Gdańsku?
- Komu zagrożą nowoczesne, nakierowane na eksport diesla rafinerie, z Bliskiego Wschodu?
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Orlen i Lotos: Bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość