Orlen i Lotos: Bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość

Orlen i Lotos: Bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bilansowanie instalacji w okresie przestojów, zagospodarowanie ciężkiego materiału czy optymalizacja logistyki to, zdaniem Marcina Jędrzejewskiego, partnera BCG, kierującego praktyką Oil&Gas, obszary, w których mogą współpracować Orlen i Lotos. W ten sposób byłyby lepiej zabezpieczone przed ryzykiem importu z Rosji oraz Białorusi.

Co powinny zrobić polskie rafinerie, żeby nie wypaść z coraz bardziej konkurencyjnego rynku?


- Geografia i logistyka (np. brak transgranicznych rurociągów paliwowych) sprawiają, że Polska jest nieco zamknięta i trudniej nas "zalać" w warunkach normalnej konkurencji. Chociaż, jak pokazały doświadczenia ostatnich lat i czarnego rynku, momentami nawet ponad 10 proc. popytu można było „zalać” dieslem z szarej strefy. W przeciwieństwie do Europy Zachodniej, Polska jest jednocześnie wciąż rynkiem rosnącym, dzięki czemu krajowym rafineriom jest nieco łatwiej.

Ale bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość i tu widzę cztery grupy inicjatyw, dotyczące Polski: poprawę konfiguracji (adresujące ryzyko marżowe), jak. np. projekt EFRA i instalacja opóźnionego koksowania w Gdańsku. Ta ścieżka ma jednak techniczne ograniczenia - np. Lotos projektem EFRA praktycznie wyczerpie możliwości dalszej istotnej poprawy konfiguracji.

Kolejne ścieżki to wzmocnienie pozycji w detalu, co pozwala zabezpieczyć ryzyko wolumenowe (choć niekoniecznie marżowe), rozbudowa petrochemii (jak PKN Orlen w Płocku czy w czeskim Litvinowie), co daje odejście na petrochemię, gdzie perspektywy rynku europejskiego i globalnego są lepsze niż w paliwach, a także dalsza poprawa efektywności operacyjnej rafinerii w Gdańsku i Płocku oraz działania integracyjne.

W dalszej części artykułu czytaj m.in.:

  • Jakie konkretnie działania poprawiające efektywność wchodzą w grę?
  • Co Orlen i Lotos mogą zrobić, żeby uniknąć w przyszłości losu zamykanych kopalń?
  • Czy w walce o zachowanie konkurencyjności niezbędna jest ich fuzja?
  • Jakie elementy Przemysłu 4.0 powinny wdrożyć zakłady w Płocku i Gdańsku?
  • Komu zagrożą nowoczesne, nakierowane na eksport diesla rafinerie, z Bliskiego Wschodu?
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Orlen i Lotos: Bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!