PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Orlen i Lotos: Bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
07-12-2017 14:50 |  aktualizacja: 07-12-2017 15:00
Orlen i Lotos: Bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość

Dzięki nowoczesnym narzędziom cyfrowym możliwe jest stałe monitorowanie marży na poszczególnych instalacjach

Fot. mat. prasowe

Bilansowanie instalacji w okresie przestojów, zagospodarowanie ciężkiego materiału czy optymalizacja logistyki to, zdaniem Marcina Jędrzejewskiego, partnera BCG, kierującego praktyką Oil&Gas, obszary, w których mogą współpracować Orlen i Lotos. W ten sposób byłyby lepiej zabezpieczone przed ryzykiem importu z Rosji oraz Białorusi.

Co powinny zrobić polskie rafinerie, żeby nie wypaść z coraz bardziej konkurencyjnego rynku?


- Geografia i logistyka (np. brak transgranicznych rurociągów paliwowych) sprawiają, że Polska jest nieco zamknięta i trudniej nas "zalać" w warunkach normalnej konkurencji. Chociaż, jak pokazały doświadczenia ostatnich lat i czarnego rynku, momentami nawet ponad 10 proc. popytu można było „zalać” dieslem z szarej strefy. W przeciwieństwie do Europy Zachodniej, Polska jest jednocześnie wciąż rynkiem rosnącym, dzięki czemu krajowym rafineriom jest nieco łatwiej.

Ale bezwzględnie należy zbroić się na trudną przyszłość i tu widzę cztery grupy inicjatyw, dotyczące Polski: poprawę konfiguracji (adresujące ryzyko marżowe), jak. np. projekt EFRA i instalacja opóźnionego koksowania w Gdańsku. Ta ścieżka ma jednak techniczne ograniczenia - np. Lotos projektem EFRA praktycznie wyczerpie możliwości dalszej istotnej poprawy konfiguracji.

Kolejne ścieżki to wzmocnienie pozycji w detalu, co pozwala zabezpieczyć ryzyko wolumenowe (choć niekoniecznie marżowe), rozbudowa petrochemii (jak PKN Orlen w Płocku czy w czeskim Litvinowie), co daje odejście na petrochemię, gdzie perspektywy rynku europejskiego i globalnego są lepsze niż w paliwach, a także dalsza poprawa efektywności operacyjnej rafinerii w Gdańsku i Płocku oraz działania integracyjne.

W dalszej części artykułu czytaj m.in.:

  • Jakie konkretnie działania poprawiające efektywność wchodzą w grę?
  • Co Orlen i Lotos mogą zrobić, żeby uniknąć w przyszłości losu zamykanych kopalń?
  • Czy w walce o zachowanie konkurencyjności niezbędna jest ich fuzja?
  • Jakie elementy Przemysłu 4.0 powinny wdrożyć zakłady w Płocku i Gdańsku?
  • Komu zagrożą nowoczesne, nakierowane na eksport diesla rafinerie, z Bliskiego Wschodu?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Warszawa, 5 grudnia 2017

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 058 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

792 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP