PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen i Lotos walczą o krajowy rynek detaliczny

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
30-12-2010 12:30
Orlen i Lotos walczą o krajowy rynek detaliczny

Grupa Lotos podpisała umowę na sprzedaż paliw z Shell Polska, której wartość na rok 2011 szacowana jest na 4 mld zł. Zdaniem Kamila Kliszcza z DI BRE Bank to kolejny sygnał, że walka o polski rynek paliw bardzo się zaostrza. - Powyższa umowa z Shell to w naszej opinii paradoksalnie zła informacja zarówno dla Orlenu jak i Lotosu, gdyż może potwierdzać naszą tezę mówiącą o wzroście konkurencji między polskimi koncernami, co wpłynie na ograniczenie wysokiej dotąd premii lądowej - zauważa analityk.

Rok temu podobna umowa między Lotosem a Shellem opiewała na 930 mln zł. Dużym klientem Lotosu w 2010 roku był również Lukoil, dostawy do którego szacowane były na początku roku na 1,35 mld zł. W przypadku Orlenu duże kontrakty na rok 2010 wyglądały następująco: Shell 3,2 mld zł, BP 4,02 mld zł, Statoil 498 mln zł i Neste 1 mld zł.
Zdaniem analityka Lotos de facto dzięki temu kontraktowi stał się głównym dostawcą dla stacji benzynowych Shell i odebrał tym samym udział w rynku Orlenowi. - Uwzględniając bowiem średni wzrost cen koszyka paliw w sprzedaży detalicznej w ujęciu r/r o 28 proc. można szacować, że w 2011 roku Shell kupi benzynę i diesla za łączną kwotę 5,0-5,2 mld zł, z czego Lotos zakontraktował już 4 mld zł. Teraz Orlen może być zmuszony do lepszego ofertowania w rozmowach z innymi dużymi klientami - twierdzi Kamil Kliszcz.

To jednak nie koniec coraz ostrzejszej walki rynkowej między dwoma polskimi koncernami. - Przypominamy, że Lotos zapowiada również mocne wejście w rynek paliwa lotniczego, który obecnie jest kontrolowany przez konkurenta z Płocka - zauważa analityk BRE Banku. Ostatnio Lotos poinformował o planach budowy bazy na warszawskim Okęciu, gdzie monopolistą od lat jest Petrolot, czyli spółka Orlenu i LOT-u.

- Bardziej agresywna konkurencja ze strony Lotosu jest uzasadniona wyższymi cenami na rynku krajowym w porównaniu do morskich notowań spotowych. Przypominamy, że spółka w 2011 roku będzie musiała uplasować w rynku o 2,5 mln ton produktów więcej niż w 2010 i ten dodatkowy wolumen będą stanowiły przede wszystkim benzyna i JET, a więc produkty których bilans na krajowym rynku jest stabilny a zużycie istotnie nie wzrośnie - komentuje.

Władze gdańskiego koncernu zapewniają, że mają już zapewniony zbyt dla dodatkowej produkcji będącej skutkiem rozbudowy rafinerii. Moce produkcyjne powiększył również Orlen, który uruchomił pod koniec roku nową instalację HON, która może wyprodukować rocznie ponad 2 mln ton oleju napędowego. Z popytam na to paliwo nie powinno być jednak problemu, bowiem znacząca część krajowego zapotrzebowania wciąż jest zaspokajana przez import, głównie z Niemiec i Białorusi.

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 827 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP