Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen Lietuva z szansą na porozumienie z kolejami litewskimi

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
29-07-2016 11:25
Orlen Lietuva z szansą na porozumienie z kolejami litewskimi
Fot. Fotolia

Litewska spółka PKN Orlen rozpoczęła nową rundę negocjacji z kolejami litewskimi Lietuvos Gelezinkeliai. To kolejna próba osiągnięcia porozumienia w sprawie taryf przewozowych, które zdaniem Orlenu ograniczają konkurencyjność spółki.

Celem Orlen Lietuva jest porozumienie w skomplikowanym i długotrwałym sporze z kolejami litewskimi. Spółka liczy na rozwiązanie problemu taryf, innych długoletnich nieporozumień pomiędzy obu stronami, a także wzajemnie złożonych pozwów sądowych, tak aby współpraca biznesowa z przewoźnikiem była uczciwa i zgodna z warunkami rynkowymi.
Powrót do negocjacji był możliwy po niedawnym spotkaniu z udziałem prezesa PKN Orlen Wojciecha Jasińskiego, przedstawicieli polskiego rządu oraz premiera Litwy Algirdasa Butkeviciusa

Jak podała litewska spółka, przedstawiciele Orlen Lietuva są przekonani, że litewscy partnerzy przystąpią do rozmów  z pełnym zaangażowaniem i przywiązaniem do szczegółów, w celu wypracowania jasnych warunków ostatecznego porozumienia.

Przypomnijmy, że od czasu jak sekcja torów kolejowych Renge została zdemontowana przez Lietuvos Gelezinkeliai, spółka Orlen Lietuva jest zmuszona wykorzystywać dłuższą trasę do transportu swoich produktów. Od tego momentu trwa konflikt dotyczący wysokości taryf transportowych. Orlen zwraca uwagę, że płaci wyższe taryfy niż inni konsumenci, mimo tego że transportuje największy wolumen produktów.

Nowa runda negocjacji została zaplanowana na miesiąc. Według uzgodnień poczynionych na spotkaniu z premierem Butkeviciusem, strony spodziewają się określić szczegóły dotyczące wysokości taryf kolejowych oraz kosztu dodatkowych usług, opierając je na warunkach rynkowych. Rozwiązany ma zostać także problem wzajemnych pozwów sądowych.

Spółka Orlen Lietuva oficjalnie potwierdziła swoje dotychczasowe stanowisko w tej sprawie i zastrzegła, że nie będzie komentować negocjacji w trakcie ich trwania. Zobowiązała się natomiast do poinformowania opinii publicznej o ich wyniku po zakończeniu rozmów.

Negocjacje między stronami były już prowadzone kilka miesięcy temu, ale nie udało się wówczas osiągnąć porozumienia. Jednym z powodów jest fakt, że Lietuvos Gelezinkeliai konsekwentnie odmawiały przedstawienia Orlen Lietuva informacji na temat kosztu tzw. usług dodatkowych, związanych z transportem produktów spółki. W tej sytuacji Orlen nie był w stanie przeanalizować całościowo propozycji strony litewskiej. Firma ma nadzieję, że tym razem będzie inaczej.

Sekcja torów Renge (o długości 19 km) stanowiła najkrótszą drogę kolejową na Łotwę, umożliwiającą eksport produktów z rafinerii w Możejkach do tego kraju. Po zdemontowaniu torów Orlen musi wykorzystywać dłuższą, około 150-kilometrową trasę.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 545 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP