PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen nie odda bez walki rynku paliw lotniczych

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
28-06-2013 15:20
Orlen nie odda bez walki rynku paliw lotniczych
Fot. mat. pras.

Płocki koncern zapowiada, że wkrótce pojawi się nowa strategia dla Petrolotu, która uwzględni rosnącą konkurencyjność rynku, zdominowanego obecnie przez tą spółkę. Petrolot będzie musiał zmierzyć się z potentatami branży.

PKN Orlen po przejęciu spółki Petrolot w grudniu 2012 r. stał się monopolistą na rynku paliw lotniczych. Bardzo szybko okazało się jednak, że ten monopol może mieć krótki żywot. W styczniu do Polskie wszedł Shell Aviation, a pół roku później Air BP, przejmując 50 proc. udziałów w Lotos Tank spółce z Grupy Lotos. Orlen jednak łatwo pola nie ustąpi.
Jest o co walczyć. Co prawda segment JET ma jedynie 2 - proc. udział w krajowej sprzedaży paliw lotniczych, ale będzie rosnąć. Po pierwszym kwartale tego roku sprzedaż paliw lotniczych wzrosła o 6 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2013 r.

W odpowiedzi udzielonej portalowi wnp.pl Orlen przyznaje, że obecnie koncentruje się na pracach nad strategią w tym segmencie rynku - analizowany jest docelowy model działalności spółki Petrolot oraz jej możliwości rozwoju w ramach kształtowania konkurencyjnego rynku sprzedaży. O szczegółach strategii Orlen nie chce mówić. Czeka aż będzie gotowa.

Na razie można stwierdzić, że spółka utrwala i tak już dużą przewagę rynkwą. Orlen wylicza, że Petrolot w 2012 r. i na początku 2013 r. brał udział w 38 przetargach na dostawy paliwa JET organizowanych przez przewoźników lotniczych. W 34 przypadkach oferta spółki okazała się najbardziej atrakcyjna. Płocki koncern podkreśla, że stanowi to niemal 90 proc. całego zapotrzebowania w 2013 r. na paliwo dla linii lotniczych operujących na polskich lotniskach. Petrolot dysponuje własną bazą magazynową o pojemności 22 000 m sześc. i prowadzi działalność w zakresie tankowania statków powietrznych w 12 lotniskach na terenie Polski: im F. Chopin Warszawa, Warszawa/Modlin, Warszawa - Babice, Kraków - Balice, Katowice - Pyrzowice, Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Bydgoszcz - Szwederowo, Łódź - Lublinek, Poznań - Ławica, Szczecin - Goleniów, Zielona Góra - Babimost oraz Lublin.

Dla porównania Lotos Tank, której udziałowcem ma zostać Air BP (po uzyskaniu zgód antymonopolowych) posiada bazę składającą się m.in. z 4 naziemnych zbiorników przeznaczonych do magazynowania paliwa lotniczego. Ich łączna pojemność to 400 m sześc. Spółka ta obecna jest na lotnisku w Gdańsku, Warszawie, we Wrocławiu i w Rzeszowie. Od 1 lipca rozpocznie działalność w porcie lotniczym w Krakowie, a niedługo w Katowicach i Modlinie. Lotos swój udział w rynku paliw lotniczych szacuje na 17 proc.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP