Nie można wykluczyć, że będziemy analizowali możliwość poszukiwania partnera strategicznego, by poprawić rentowność Orlen Lietuva - tak podsumował wynik spotkania między kanclerzem i ministrem energetyki w rządzie litewskim, a przedstawicielami Ministerstwa Skarbu Państwa RP i zarządu PKN Orlen, Sławomir Jędrzejczyk wiceprezes koncernu.
- Zmuszeni jesteśmy przeanalizować inne warianty dla Orlen Lietuva. Naszym priorytetem jest zwiększanie rentowności posiadanych aktywów i wzrost wartości Grupy Kapitałowej Orlen. Stosowne decyzje chcemy podjąć w ciągu kilku miesięcy - tak podsumował z kolei wynik rozmów Jacek Krawiec, prezes płockiego koncernu.
Celem polsko-litewskiego spotkania, które miało miejsce 19 marca w Wilnie, było omówienie możliwości podjęcia przez władze litewskie decyzji, które wpłyną na poprawę funkcjonowania Orlen Lietuva w obszarze logistyki. To kolejna próba ze strony polskiej podjęta w tym zakresie w okresie ostatnich trzech lat.
Jak poinformował po spotkaniu PKN Orlen, propozycje przedstawione przez stronę polską, mające na celu poprawę rentowności Orlen Lietuva, nie zostały pozytywnie przyjęte przez Rząd Litwy.
- Przedstawiliśmy sytuację Orlen Lietuva, wskazując na pilną konieczność poprawy funkcjonowania logistyki w zakresie transportu rurociągowego jak i kolejowego. Kolejny raz przedstawiliśmy kilka możliwych wariantów rozwiązania problemu. Niestety ponownie nie udało się uzyskać od strony litewskiej konkretnej i wiążącej propozycji decyzji w sprawie możliwości uzyskania kontroli operacyjnej nad terminalem w Kłajpedzie - podsumowuje Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu PKN Orlen, reprezentujący koncern w rozmowach.
Jednym z kluczowych elementów dla płockiego koncernu jest logistyka surowcowa i produktowa. Celem PKN Orlen jest uzyskanie kontroli operacyjnej nad terminalem w Kłajpedzie, oraz budowa rurociągu produktowego do rafinerii w Możejkach. Równocześnie PKN Orlen domaga się zmniejszenia do poziomu rynkowego stawek kolejowych oraz przywrócenia bezpośredniej trasy łączącej Możejki z Rygą, która została zamknięta w wyniku rozebrania torów przez Koleje Litewskie. Rząd litewski zadeklarował, że sprawa odbudowy trasy kolejowej zostanie rozwiązana w ciągu kilku miesięcy.
- Spotkanie nie spełniło naszych oczekiwań. Nie oczekiwaliśmy żadnych przywilejów ani nieuzasadnionego wsparcia czy też pomocy ze strony władz na Litwie. Oczekiwaliśmy jedynie usunięcia barier w prowadzeniu działalności i warunków dla prowadzenia działań biznesowych będących standardem rynkowym. Niestety podobnie jak w przypadku wcześniejszych rozmów - które trwają już od trzech lat - i tym razem nasze propozycje odnośnie terminala w Kłajpedzie nie zostały pozytywnie przyjęte – dodaje Sławomir Jędrzejczyk.
Pierwsze rozmowy z przedstawicielami władz litewskich w kwestiach logistycznych podjęte zostały przez PKN Orlen już w 2006 roku. - Wynik dzisiejszych rozmów, oznacza, że zmuszeni jesteśmy przeanalizować inne warianty dla Orlen Lietuva. Naszym priorytetem jest zwiększanie rentowności posiadanych aktywów i wzrost wartości Grupy Kapitałowej Orlen. Stosowne decyzje chcemy podjąć w ciągu kilku miesięcy – powiedział Jacek Krawiec, prezes zarządu PKN Orlen.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Orlen nie wyklucza wprowadzenia do Orlen Lietuva inwestora strategicznego