PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen o walce o innowacje

Autor: WNP.PL (PA)
15-06-2016 10:46
Orlen o walce o innowacje
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Najwyższa premia innowacyjna przypada tym państwom, które potrafiły w swoim kraju osadzić możliwie najdłuższą część łańcucha innowacji: od pomysłu do komercyjnego sukcesu. Czy i jak Polska może dołączyć do tego grona? - przepis na odblokowanie potencjału innowacyjności polskiego gospodarki przynosi najnowszy raport PKN Orlen „Gra o innowacje”.

Raport „Gra o innowacje” stawia tezę, że Polska musi dążyć do maksymalnego wydłużania łańcucha wartości. Innowacje powinny nie tylko powstawać w Polsce, ale także tu być wdrażane i stąd eksportowane. Premia innowacyjna przynosi korzyści całej gospodarce - w postaci miejsc pracy, dochodów gospodarstw domowych i zysków przedsiębiorstw. Zapewnia też uniezależnienie od cykli koniunkturalnych; innowacyjne produkty i usługi podlegają bowiem prawu Saya: podaż tworzy popyt. Najwięcej efektów mnożnikowych, związanych z miejscami pracy i dochodami, pojawia się w procesach skalowania i komercjalizacji innowacji.
Zdaniem autorów „Gry o innowacje”, włączenie się Polski do gry o komercjalizację innowacji wymaga przede wszystkim przygotowania innowatorów (poprzez m.in. ograniczenie ryzyka życiowego związanego z wprowadzeniem innowacji oraz zmianę podejścia do nauczania), organizacji katalizatorów tych pomysłów w krajowych przedsiębiorstwach oraz uruchomienia misji innowacyjnej państwa, która spięłaby łańcuch wartości.

- Nie ma innowacyjnej gospodarki bez aktywnej roli państwa, jako organizatora i katalizatora innowacyjnych procesów - przekonuje dr Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen, współautor publikacji, podkreślając przy tym, że innowacyjność jest nierozłącznie związana z przedsiębiorczością i gospodarką rynkową, z jej instytucjami i regulacjami. - Z dwóch krajów podbijających kosmos i biorących udział w wyścigu zbrojeń to wolnorynkowe Stany Zjednoczone, nie Związek Radziecki, potrafiły przekuć pionierskie odkrycia na produkty i usługi dla konsumentów - tłumaczy Adam Czyżewski.

Przewagi konkurencyjne Polski tkwią w przedsiębiorczości, ale te rezerwy powoli się wyczerpują. Mając świadomość tych zmian, PKN Orlen, największe polskie przedsiębiorstwo, działające na rynkach globalnych, od kilku lat bezustannie analizuje procesy innowacyjne pod kątem potencjalnych szans rozwojowych. - Chcemy dzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniem, czego dowodem jest nasz najnowszy raport. Kołem zamachowym innowacyjności winny być dojrzałe przedsiębiorstwa, mające środki na inwestycje - przekonuje Andrzej Kozłowski, dyrektor wykonawczy ds. strategii i zarządzania projektami PKN Orlen.

Firmy takie jak Orlen Andrzej Kozłowski porównuje do wielorybów, które płynąc, ciągną za sobą cały ekosystem - od żyjących w wodzie mikroorganizmów po latające nad powierzchnią ptactwo. - Chcemy zaoferować młodym polskim innowatorom trudno dostępne, a mogące przesądzić o powodzeniu komercjalizacji pomysłów, formy wsparcia - od specjalistycznych laboratoriów po ogromną sieć detaliczną, w której możemy testować dowolną usługę konsumencką. Ta symbioza jest korzystna także dla nas. Wierzymy - zgodnie z filozofią modnego dziś reversed coaching - że obserwacje myślących nieschematycznie, czujących nowe trendy młodych ludzi mogą stanowić cenny wkład w rozwój i zwiększanie konkurencyjności naszego biznesu - dodaje Andrzej Kozłowski.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP