Koncern chce zmniejszyć koszty. Ale wcześniej musi przywrócić zerwaną przez PERN umowę na przesył paliw.
- Powinna być gotowa już w lipcu - zapowiada Tomasz Grzela, dyrektor wykonawczy ds. logistyki w PKN Orlen.
Oszczędności już są zresztą wprowadzane. Od stycznia kadry wręczają wypowiedzenia blisko setce pracowników spółki Orlen Transport, którą także kieruje nasz rozmówca. Czy będą dalsze zwolnienia w logistyce? Tego Tomasz Grzela nie ujawnia.
Orlen chce też na nowo ułożyć sobie stosunki z krajowymi operatorami logistycznymi. Chodzi mu głównie o wznowienie rozmów z Przedsiębiorstwem Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń (PERN) o stawkach za przesył paliw. Rok temu PERN wypowiedział mu umowę, tłumacząc, że są za niskie. Termin wypowiedzenia jest długi — mija za dwa lata.
- Nie wyobrażam sobie, byśmy prowadzili wojnę nerwów i czekali do końca tego terminu. Liczę, że zasiądziemy do rozmów za kilka tygodni, być może już w maju - informuje Tomasz Grzela.
- Liczymy na szybkie wznowienie negocjacji w tej sprawie - odpowiada Krzysztof Spandowski, prezes PERN.
Wkrótce Orlen rozpocznie także rozmowy z Operatorem Logistycznym Paliw Płynnych (OLPP). Dyrektor Grzela chce rozmawiać o planach inwestycyjnych tej firmy i stawkach za magazynowanie. Partner jest skłonny do rozmów.
- Chcemy poznać potrzeby naszego klienta, by móc sensownie skonstruować plany inwestycyjne - mówi Zbigniew Bednarski, szef OLPP.
Sam Orlen też inwestuje w logistykę. Buduje rurociąg paliwowy z bazy w Ostrowcu Wielkopolskim do Wrocławia.
- Zamierzamy oddać go do użytku za rok - zapowiada Tomasz Grzela.
Koncern chce też powrócić do starego pomysłu przedłużenia rurociągu z podczęstochowskiego Boronowa do należącej do niego Rafinerii Trzebinia. Musiałaby to być wspólna inwestycja z PERN, który jest operatorem odcinka z Płocka do Boronowa.
Kolejny projekt Orlenu pomoże uzupełniać importem niedobory oleju napędowego na rynku polskim. Koncern rozważa rozbudowę nadmorskich baz przeładunkowych w Szczecinie i Świnoujściu. Dzięki inwestycjom możliwy stałby się też eksport benzyn.
- Planujemy także przebudowę bazy przeładunkowej w Sokółce na trasie między rafineriami w Płocku i Możejkach - mówi dyrektor Grzela.
Spółka podtrzymuje ponadto plany budowy rurociągu produktowego z Możejek do Kłajpedy.
Kosztów inwestycji w logistyce dyrektor nie ujawnia.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Orlen przebuduje logistykę