PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen przetestuje markę Star w Czechach - potem Polska?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
23-11-2010 10:26
Orlen przetestuje markę Star w Czechach - potem Polska?

PKN Orlen planuje ujednolicanie swoich brandów stacyjnych na poszczególnych rynkach. Na pierwszy ogień ma pójść segment stacji ekonomicznych, który w każdym kraju działa pod inną marką. - Rozważamy obecnie wprowadzenie programu pilotażowego w postaci wprowadzenia marki Star na kilku stacjach na rynku czeskim - mówi Beata Karpińska z biura prasowego koncernu. Jej zdaniem wprowadzenie marki w Polsce musi być głęboko przemyślane.

O możliwości wprowadzenia sieci Star także na rynki poza Niemcami władze koncernu mówiły już niemal rok temu.
- Stacje Star zyskały niezwykle dużą popularność na rynku niemieckim. W zasadzie ten właśnie brand ma w tej chwili najlepszą rentowność spośród wszystkich naszych marek. Nie widzę więc przeszkód, aby nie mógł się on pojawić na stacjach w Polsce czy w Czechach - przyznał wówczas prezes koncernu Jacek Krawiec.

Wygląda na to, że płocki koncern powoli dojrzewa do tej zmiany. Wciąż jednak spółka dostrzega ryzyko związane z taką zmianą. - Z jednej strony koncern jest zwolennikiem unifikacji marek, gdyż korzyści są bardzo wyraźne, z drugiej jednak strony mamy świadomość ryzyk i kosztów, z jakimi ten proces jest związany. Uruchomienie rebrandingu trzeba nie tylko mocno uzasadnić w ujęciu ekonomicznym, ale także uwzględnić wszelkie aspekty kulturowe, narodowościowe i prawne związane z wprowadzaniem jednej czy dwóch marek na zupełnie różne rynki - tłumaczy Beata Karpińska.

Stąd PKN chce najpierw przetestować ten pomysł na rynku czeskim. - Efekty programu mogą dać nam obraz zainteresowania naszych klientów w Czechach wobec nowego brandu - mówi Karpińska.

Sąsiedzki rynek z jednej strony jest bliższy rynkowi niemieckiemu niż polski, a z drugiej Orlen ma w Czechach mniej do stracenia niż w Polsce, gdzie nieudana zmiana marki na prawie 450 stacjach (tyle jest w tej chwili stacji Bliska) mogłaby znacząco uderzyć w wizerunek Orlenu na rynku i wyniki segmentu detalicznego.

Z tego niebezpieczeństwa Orlen doskonale zdaje sobie sprawę. - Wprowadzenie marki Star na rynku polskim musi być głęboko przemyślane, bowiem brand Bliska badzo szybko zyskał wysoką pozycję w świadomości klientów. Może to dobrze rokować dla marki Star, ale jednak nie bez znaczenia pozostają koszty zmiany wizualizacji i wypromowania nowej marki w Polsce - zauważa Beata Karpińska. Według niej koszty przebrandowania jednej stacji to wydatek od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. Do tego trzeba doliczyć koszty akcji promocyjnych, mających na celu oswojenie klientów z nowym logo stacji.

Przedstawicielka Orlenu przyznaje jednak, że z punktu widzenia zarządzania wizerunkiem marek grupy kapitałowej wielobrandowość jest problematyczna. - Chodzi o wysokie koszty promocji każdego z brandów osobno, brak synergii i optymalizacji operacyjnej. Dlatego opcja ujednolicania brandów stacji koncernu ma mocne podstawy w zakresie efektywności marki i uzyskiwania synergii na wszystkich rynkach - przyznaje.

W Polsce PKN Orlen na koniec III kwartału dysponował siecią 1698 stacji (w tym 446 z logo Bliska). W Czechach pod marką Benzina działa 336 stacji - sieć ma obecnie 14 proc. udział w tamtejszym rynku. Na Litwie Orlen działa głównie pod szyldem Orlen Lietuva, jednak nadal pozostało kilka stacji z logo Ventus. W przypadku sprzedaży rafinerii w Możejkach koncern zapewne pozbędzie się także stacji paliw w tym kraju.

Po przejęciu ponad 50 stacji OMV Orlen w Niemczech dysponuje siecią 574 stacji, z czego zdecydowana większość działa pod brandem Star.

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP