PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen szykuje skargę do Brukseli na Litwę

Autor: Rzeczpospolita
10-02-2010 05:31
Orlen szykuje skargę do Brukseli na Litwę

PKN Orlen przygotowuje skargę do Komisji Europejskiej w Brukseli na państwowe Koleje Litewskie, które w 2008 r. rozebrały i zwlekają z odbudową części torów na trasie umożliwiającej krótszy i tańszy transport paliw z litewskiej spółki Orlen Lietuva na Łotwę.

"Pracujemy nad taką skargą" - oświadczył w środę PAP rzecznik PKN Orlen, Dawid Piekarz. Przyznał zarazem, iż trudno określić, w jakim terminie skarga zostanie oficjalnie złożona.
"Uważamy, że praktyki, które są stosowane, mają na celu ograniczenie konkurencji i faworyzowanie państwowych spółek litewskich. Sprawa dotyczy trzech państw Unii Europejskiej: Litwy, Łotwy i Polski i jak najbardziej godzi w regulacje europejskie" - wyjaśnił Piekarz. Dodał, iż w zaistniałej sytuacji KE to właściwe forum żeby rozstrzygnąć spór.

Piekarz uściślił, iż w sporze między PKN Orlen i litewską spółką Orlen Lietuva, w której płocki koncern posiada 100 proc. udziałów a Kolejami Litewskimi chodzi o rozebranie i zwlekanie z odbudową torów przez łotewskie Renge.

Jak napisała w środę "Rzeczpospolita", skarga PKN Orlen wobec Kolei Litewskich to "element batalii o port w Kłajpedzie". Chodzi o litewski państwowy terminal morski Klaipedos Nafta, główny punkt eksportowy produktów Orlen Lietuva, o którego przejęcie bezskutecznie zabiega płocki koncern.

W ubiegłym tygodniu Piekarz poinformował, iż dotychczasowe rozmowy z przedstawicielami władz litewskich w sprawie uzyskania przez PKN Orlen kontroli operacyjnej nad Klaipedos Nafta nie przyniosły rezultatu. Wtedy też uchylił się od odpowiedzi na pytanie, czy możliwa jest sprzedaż przez PKN Orlen rafinerii w litewskich Możejkach, o czym od kilku miesięcy spekulują zarówno polskie, jak i litewskie media.

Piekarz wyjaśnił wtedy, iż starania PKN Orlen o zakup udziałów w Klaipedos Nafta wynikają nie tylko z planów usprawnienia dostaw ropy naftowej do Orlen Lietuva, ale przede wszystkim z konieczności zapewnienia spedycji produktów tej rafinerii przez morze. Przyznał wówczas, iż należący do Orlen Lietuva terminal morski w Butyndze zaopatruje litewską rafinerię w ropę naftową, ale nie spełnia kryteriów dla eksportu produktów tej spółki drogą morską.

W lutym 2009 r. Orlen Lietuva zawarła z Kolejami Litewskimi umowę na przewóz produktów naftowych, która ma obowiązywać do końca 2024 roku. Szacowana wartość umowy wynosi około 4,2 mld zł. Na początku 2008 r. Orlen Lietuva zwróciła się do spółki Koleje Litewskie z prośbą o renegocjację umowy w celu sprecyzowania taryfy za przewóz i skrócenia kolejowej drogi przewozowej do Kłajpedy, gdzie jest terminal naftowy.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 134 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP