Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen: w detalu wzrost poza Polską

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
21-11-2007 14:58

W ciągu najbliższych pięciu lat grupa PKN Orlen zamierza powiększyć swoją sieć stacji benzynowych o jedną piątą, ale przede wszystkim poza granicami kraju - wynika z nowej strategii spółki na lata 2007-2012.

Na koniec 2012 roku grupa PKN Orlen ma zarządzać siecią 3320 stacji, w porównaniu do 2760 stacji obecnie. To wzrost o 20 proc. Z tego liczba stacji na rynku polskim nie ulegnie zmienie i utrzyma się na poziomie ok. 1900 obiektów (obecnie 1930 obiektów).
- Nie oznacza to jednak, że na polskim rynku w detalu niewiele będzie się działo - zaznacza Waldemar maj, wiceprezes spółki ds. finansowych. Jego zdaniem rozwój sieci będzie się tu jednak opierał głównie na rozbudowie i modernizacji istniejących małych stacji, a także na budowie nowych placówek przy jadnoczesnym zamykaniu innych, najmniej rentownych.

Przez pierwsze dwa lata (do końca 2009 roku) kontynuowana będzie również modernizacja stacji w celu zakończenia procesu podziału sieci na dwa brandy - Orlen (marka premium) oraz Bliska (marka ekonomiczna). Tych pierwszych ma być docelowo ok. 900, a tych drugich 1000.

- Zakładamy, że w kolejnych latach sprzedaż detaliczna na naszych stacjach będzie w dalszym ciągu rosnąć szybciej niż rynek ogółem, co pozwoli nam powiększyć udział w rynku do ponad 30 proc. - zapowiada Waldemar Maj.

Znaczniejszy rozwój zakłada Orlen na innych rynkach. W Czechach liczba stacji ma wzrosnąć z obecnych 330 do 440 placówek, czyli o jedną trzecią, a udział w rynku ma przekroczyć 20 proc.

W Niemczech liczba stacji ma wzrosnąć niemal o połowę, z obecnych ponad 500 do 750 podmiotów. - Na tym rynku zakładamy dwa możliwe scenariusze: kontynuowanie działalności lub sprzedaż stacji, o ile znajdzie się atrakcyjna oferta. A prawdoopodobieństwo takiej oferty rośnie wraz ze wzrostem wielkości sieci - mówi prezes Orlenu Piotr Kownacki.

Według niego wzrost liczby niemieckich stacji, który miałby doprowadzić do osiągnięcia w 2012 r. ok. 5 proc. udziałów w niemieckim rynku (z obecnych ok. 3 proc.), dokona się najprawdopodobniej na zasadzie akwizycji, choć na razie żadne rozmowy w tej sprawie nie są prowadzone.

Wreszcie w krajach nadbałtyckich, głównie na Litwie i Łotwie, Orlen zamierza mieć docelowo 230 stacji i ponad 20 proc. udziałów w rynku, w porównaniu do ok. 30 stacji Ventus na Litwie obecnie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP