PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen zarabiał prawie miliard złotych z tytułu premii lądowej

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
08-04-2011 15:26

Zdaniem analityków bezprecedensowa rywalizacja Orlenu i Lotosu przy negocjowaniu kontraktów z kluczowymi odbiorcami hurtowymi na przełomie 2010 i 2011 roku potwierdziła, że zapowiadane od pewnego czasu ryzyko spadku premii lądowej może się zmaterializować.

- Dyskusja na temat poziomu premii lądowej jest ważna, gdyż realizowane z tego tytułu dodatkowe przychody są istotne z punktu widzenia polskich koncernów. Nie znamy oczywiście ich wartości, ale można je próbować szacować na podstawie porównania cen paliw kwotowanych przez Bloomberg i cen hurtowych PKN Orlen i zestawienia tych kalkulacji z wielkościami premii lądowej zrealizowanej przez spółkę w latach 2004-2005, gdyż w sprawozdaniach do 2005 roku podawana była ta wielkość w mln złotych – wyjaśnia Kamil Kliszcz z DI BRE Bank.
Według jego wyliczeń latach 2009-2010 wpływ premii lądowej na wyniki Orlenu mógł sięgać nawet 800-900 mln zł, podczas gdy w roku 2005 wynosił około 500 mln zł. - Znaczny wzrost w relacji do poprzednich lat to w naszej opinii efekt kryzysu gospodarczego, który osłabił pozycję importerów i pozwolił na zwiększenie udziałów w rynku polskim koncernom. Gorsze otoczenie makro skłaniało podmioty z branży do skoncentrowania się na swoich macierzystych rynkach, tak więc arbitraż nie funkcjonował tak jak powinien – dodaje analityk DI BRE Bank.

- Od początku 2011 roku obserwujemy spadek kalkulowanej w ten sposób marży lądowej, co jest tym bardziej znaczące w kontekście rosnących cen ropy, a co za tym idzie kosztów transportu, które po części składają się na różnicę między cenami hurtowymi polskiego rynku a benchmarkami - zauważa.

Według niego rekordowe poziomy premii lądowej w ubiegłym roku w pełni uzasadniają podjętą przez Lotos próbę zwiększenia udziału w krajowym rynku, nawet kosztem obniżenia średnich marż. - Należy pamiętać bowiem, że ceny możliwe do uzyskania w handlu morskim istotnie odbiegają od tych realizowanych w kraju, a dodatkowo eksport oznacza wyższe koszty sprzedaży – przypomina Kliszcz.

W tym miejscu pojawiają się jego zdaniem argumenty, iż polski rynek diesla jest na tyle chłonny i nadal zależny od importu, że dodatkowe wolumeny nie powinny wpływać na poziom marż, tym bardziej, że w tym roku Lotos głównie zwiększy sprzedaż benzyny i paliwa lotniczego (diesel z własnej produkcji zastąpi dotychczasowy import i wytwarzanie oparte na półproduktach), a remonty w rafinerii w Płocku opóźnią wprowadzenie zapowiadanego dodatkowego 1 mln ton ON z Orlenu.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP