PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orlen zwiększa udziały w detalu

Autor: WNP.PL (PA)
31-07-2014 16:22
Orlen zwiększa udziały w detalu
Fot. PTWP

PKN Orlen poprawia swoje udziały na praktycznie wszystkich rynkach detalicznych, na których obecne są jego stacje. Wyjątkiem są Niemcy, gdzie jego udział w rynku jest stabilny.

W drugim kwartale 2014 r. grupa kapitałowa Orlen sprzedała za pośrednictwem swojej sieci blisko 2700 stacji paliw w czterech krajach łącznie 2 mln ton paliw. To o 5 proc. więcej niż rok wcześniej (1,9 mln ton) i najwięcej od rekordowego, trzeciego kwartału 2013 roku, kiedy sprzedaż przekroczyła poziom 2,1 mln ton. To również o jedną dziesiątą więcej niż w poprzednim kwartale.
Największy wzrost sprzedaży detalicznej zanotowany został na Litwie (o 15 proc. w ujęciu rok do roku), a także w Czechach (o 7 proc.). W Polsce sprzedaż zwiększyła się o 2 proc., a w Niemczech skurczyła o 1 proc.

Sprzedaż rosła mimo nieznacznego spadku liczby stacji, z 2696 placówek na koniec pierwszego półrocza 2013 roku, do 2681 obiektów obecnie. Powodem było głównie zmniejszenie stanu posiadania firmy w Polsce (o 14 stacji), z uwagi na wejście w życie nowych przepisów środowiskowych.

W konsekwencji rosły udziały Orlenu w rynku detalicznym. Oczywiście największe są one w Polsce, gdzie po wzroście o 1,2 punktu procentowego rok do roku koncern ma 36 proc. udziałów. O 0,8 punktu proc. poprawiła się pozycja firmy w Czechach, gdzie kontroluje ona już 14,9 proc. rynku. Nieznacznie (o 0,3 pp) wzrosły też udziały na Litwie (do 3,5 proc.), a nie zmieniły się w Niemczech (5,9 proc.).

Miniony kwartał był też kolejnym okresem dynamicznego rozwoju oferty pozapaliwowej, dzięki uruchomieniu 68 nowych punktów Stop Cafe i Bistro Cafe na stacjach w Polsce. Łącznie funkcjonuje ich już 1149, czyli działają one na 65 proc. wszystkich stacji koncernu w kraju.

Właśnie sprzedaż pozapaliwowa, wraz ze wzrostem wolumenu sprzedaży paliw, zniwelowały negatywny wpływ zmniejszenia marż detalicznych i pozwoliły Orlenowi zanotować wynik EBITDA segmentu detalicznego na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (359 mln zł).

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP