PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pakiet paliwowy pierwsze opinie

Autor: paliwa.pl
24-07-2016 17:28 |  aktualizacja: 24-07-2016 12:56
Pakiet paliwowy pierwsze opinie

21 czerwca sejm przyjął wraz z poprawkami posłów projekt przygotowanego przez Ministerstwo Finansów tzw. pakietu paliwowego (nowelizacje ustaw o VAT i akcyzie, zmiany w Prawie energetycznym oraz w ustawie o zapasach paliw). Zawarte w nim przepisy miałaby obowiązywać już od 1 sierpnia 2016 r.

W opinii Roberta Pietryszyna, Prezesa Zarządu Grupy LOTOS, spośród zmian poselskich trzy najważniejsze to: a) konieczność zapłaty VAT w 5 dni od wejścia na terminal (w ustawie było od wyjścia z terminala); b) ustalenie ryczałtowej podstawy opodatkowania opartej na cenach SPOT PKN Orlen i LOTOS (w ustawie nie było to doprecyzowane) oraz c) rozciągnięcie konieczności zapłaty VAT na importerów ściągających produkt na zużycie własne (w ustawie była luka w tym obszarze).
- Moim zdaniem zmiany idą w dobrym kierunku. Od lat branża paliwowa postulowała uszczelnienie procesu udzielania koncesji i wprowadzenie bardziej restrykcyjnych kar za naruszanie prawa w obrocie paliwami. Jako przykład można podać aktualnie obowiązujące symboliczne kary za prowadzenie działalności bez posiadania koncesji - mówi Krzysztof Starzec, Senior Director Fuel Circle K Polska Sp. z o.o. Zgodnie z ustawą koncesje na obrót paliwami z zagranicą będą przyznawane wyłącznie podmiotom mającym siedzibę w Polsce lub przedsiębiorstwom zagranicznym, które zarejestrowały oddział w naszym kraju i za jego pośrednictwem będą wprowadzać do Polski paliwa płynne.

W podobnym tonie wypowiada się również Robert Brzozowski, prezes spółki Unimot SA, największego w Polsce niezależnego importera paliw: - Liczymy na to, że zmiany przepisów w ramach przyjętego właśnie przez Sejm tzw. pakietu paliwowego będą znacznie skuteczniejsze niż dotychczasowe próby walki z szarą strefą na rynku paliw. W jego opinii otwiera to nowe możliwości uczciwym dystrybutorom oleju napędowego i już w tym roku może się wymiernie przełożyć na wyniki finansowe spółki. - Jeżeli wg szacunków do kraju wjeżdżać może dziennie nawet 500 cystern " nielegalnego oleju napędowego ", to pokazuje skalę szarej strefy, skoro Unimot, posiadający niemal 9% udziału w oficjalnym imporcie tego paliwa do Polski, jest w stanie sprowadzać ok. 100 cystern dziennie - mówi Brzozowski.

Bardziej sceptyczny jest Zbigniew Łapiński, członek Zarządu Anwim SA, operatora * sieci stacji paliw Moya:

- Pakiet paliwowy jest kolejną próbą wprowadzenia skutecznych zmian w przepisach mających na celu ograniczenie szarej strefy w handlu paliwami. W poprzednich latach podobne nadzieje wiązaliśmy z wprowadzeniem instytucji solidarnej odpowiedzialności, kaucji gwarancyjnych czy też wprowadzeniem koncesji na obrót paliwami z zagranicą. Każde z tych rozwiązań w momencie ich wprowadzania wydawało się słuszne i napawało nadzieją na rozwiązanie problemu szarej strefy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP