PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paliwa w Polsce mogą być tańsze

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
19-06-2012 14:39

Paliwa w Polsce są obecnie droższe niż mogłyby być - przyznaje dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Leszek Wieciech. Jego zdaniem decyduje o tym szereg drobnych kosztów w postaci obciążeń, których z powodzeniem można zrezygnować dla dobra klientów indywidualnych i całej gospodarki.

Wśród nich dyrektor generalny POPiHN wymienia choćby opłaty za transakcje bezgotówkowe, koszty wynikające z obowiązku utrzymywania rezerw obowiązkowych czy realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego. - Osobno nie są to istotne elementy kosztów działalności firm paliwowych, ale łącznie mogłyby przełożyć się na wymierne korzyści dla klientów - podkreśla Leszek Wieciech.

Zobacz wypowiedź Bogdana Kucharskiego, prezesa zarządu BP



Źródło: newseria.pl

Również według Polskiej Izby Paliw Płynnych trwały wzrost cen paliw spowoduje spadek konsumpcji benzyny i oleju napędowego, a w konsekwencji, załamanie rynku. - Gospodarka w średnim i długim terminie nie wytrzyma presji związanej z wysokimi cenami paliw. Problem rozleje się na cały biznes, a w konsekwencji uderzy w Kowalskiego. Potrzebna jest natychmiastowa rewizja strategii dla rynku paliw w Polsce - apelowała prezes PIPP Halina Pupacz.

Według prezes Izby, Polska realizując zobowiązania unijne w zakresie akcyzy, przyjęła je w oderwaniu od siły nabywczej Polaków. - Nominalnie tanie paliwa w Polsce, w stosunku do cen w Europie Zachodniej nie mogą być uzasadnieniem dla braku działań systemowych. Za przeciętną miesięczną pensję Polak może zatankować cztery razy mniej oleju napędowego niż Niemiec, Francuz czy Austriak - argumentuje prezes Pupacz.

PIPP także zwraca uwagę na tzw. para-podatki ukryte w cenie każdego litra paliwa. - Dzisiaj cena surowca i marża rafinerii w Polsce stanowi około 48 proc. ceny paliwa, reszta to akcyza, podatek VAT, opłata paliwowa, koszty transportu oraz koszty pośrednie. Oceniamy, że do ujawnionych obciążeń fiskalnych w cenie paliwa trzeba dodać jeszcze ok. 9 proc. ukrytych para-podatków, które obciążają kierowców - twierdzi Halina Pupacz.

W efekcie operatorzy stacji mają już bardzo niewielkie pole do manewru w zakresie marży detalicznej. Chcąc pozostać konkurencyjnymi nie mogą podnosić ceny paliwa do poziomów gwarantujących opłacalność. Zdaniem ekspertów by stacja zarobiła na swoje utrzymanie marża powinna wynosić około 25 groszy na każdym litrze paliwa. Tymczasem przez długi okres zeszłego roku wynosiła ona ledwie kilka groszy a okresowo spadała do zera.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP