Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paliwo E10 na stacjach najwcześniej za rok

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
11-12-2013 13:03
Paliwo E10 na stacjach najwcześniej za rok
Fot. Fotolia

Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Gospodarki, w IV kwartale 2014 roku zakończy się proces legislacyjny umożliwiający sprzedaż na stacjach E10 - benzyny z domieszką 10 proc. biokomponentów - podaje Polska Izba Paliw Płynnych (PIPP). Według szacunków w pierwszym okresie E10 znajdzie się na 10 proc. stacji.

Projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych został przyjęty przez rząd 21 listopada br. Obecnie podlega on procedurze notyfikacji technicznej, a okres wstrzymania procedury legislacyjnej wynosi minimum trzy miesiące. Następnie, po przyjęciu przez Sejm, konieczne będzie jeszcze wydanie przez resort gospodarki rozporządzenia wykonawczego do ustawy, w którym zostaną określone parametry dla benzyny E10. PIPP zwraca uwagę, że dopiero po jego wejściu w życie paliwo E10 będzie mogło być wprowadzone do obrotu. Ministerstwo Gospodarki wstępnie szacuje, że rozporządzenie wejdzie w życie w IV kwartale 2014 r.
- Mając na uwadze, że wprowadzona zostanie możliwość dodawania do benzyn silnikowych większej ilości bioetanolu, przewiduje się, że poziom wytwarzania tego biokomponentu wzrośnie - mówi Mariusz Kozłowski z resortu gospodarki. Według niego nie ma jednak możliwości oszacowania o ile wzrośnie produkcja bioetanolu w trakcie okresu przejściowego (czyli do 2020 r.), ponieważ jest to zależne od liczby stacji zainteresowanych równoczesnym wprowadzaniem do obrotu benzyn E10 i E5.

MG ocenia, że regulacja - wprowadzając możliwość dodawania do benzyn większej ilości bioetanolu - przyczynia się do zmniejszenia kosztów realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), jako że umożliwia jego realizację za pomocą paliw normatywnych (bez konieczności wykorzystania biopaliw ciekłych). Dlatego powinna mieć pozytywny wpływ na cenę paliw.

- Nie ma obecnie możliwości precyzyjnego oszacowania ostatecznego wpływu regulacji na strukturę rynku paliw ogółem, ponieważ nie jest jeszcze znana metodyka obliczania emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw, która będzie bezpośrednio wpływać na wykorzystanie poszczególnych rodzajów paliw - mówi Mariusz Kozłowski, cytowany przez PIPP.

Nie ma obowiązku wprowadzania do obrotu paliwa E10 na wszystkich stacjach. Przepisy ustawy stanowią, że zainteresowani przedsiębiorcy mogą zdecydować się na równoczesne wprowadzanie do obrotu benzyn E10 i E5.

- Przewiduje się, że oferowaniem paliwa E10 zainteresowani będą przedsiębiorcy, którzy posiadają na swoich stacjach odpowiednią infrastrukturę (zbiorniki, dystrybutory) i w chwili obecnej oferują dwa rodzaje benzyn silnikowych Pb 95 i Pb 98. Po wejściu w życie wymagań jakościowych będą mogli oferować na swoich stacjach np. paliwo Pb 95-E5 i Pb 98-E10 bez ponoszenia znaczących kosztów inwestycyjnych - dodaje Mariusz Kozłowski.

W projekcie rozporządzenia założono, że w pierwszym okresie obowiązywania rozporządzenia E10 będzie oferowane na co dziesiątej stacji, a koszt oznakowania odmierzaczy paliwowych w skali kraju wyniesie ok. 3,7 mln zł.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP