Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paweł Żuk, Shell o teraźniejszości i przyszłości stacji autostradowych w Polsce

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
15-12-2010 15:50
Paweł Żuk, Shell o teraźniejszości i przyszłości stacji autostradowych w Polsce

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w Polsce działa obecnie 31 stacji zlokalizowanych przy autostradach. 18 z nich działa w barwach PKN Orlen, siedem pod logo Lotosu a sześć to własność Shella. Wszyscy uczestnicy przetargów na MOP-y narzekają jednak na trudne warunki współpracy z GDDKiA. - Mamy kłopot z przekonaniem GDDKiA do działania na zasadach partnerskich - mówi nam Paweł Żuk, prezes Shell Polska i jednocześnie przewodniczący Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Jak wygląda obecnie sytuacja na rynku autostradowym? Czy stacje te spełniają oczekiwania?
Ruch na autostradach cały czas jest jeszcze daleki od docelowego i pochodną tego jest też sprzedaż na stacjach. Nie zmienia to faktu, że jesteśmy z ich wyników zadowoleni, ale oczywiście liczymy na więcej. Myślimy, że dopiero za dwa-trzy lata osiągną one swoją dojrzałość i wtedy pokażą pełnię możliwości. I z każdym rokiem powinno być coraz lepiej, bo Polska jest przecież krajem tranzytowym.

Dla Shella jest to o tyle istotne, że jesteśmy mocnym graczem na rynku autostradowym w całej Europie, więc Polska jest niejako kolejnym elementem tej europejskiej sieci. Mamy więc wielu klientów z całej Europy, którzy oczekują naszej obecności także na polskim rynku.

A jak układają się stosunki z GDDKiA? Mówiło się o sporach na tle warunków umów dzierżawnych...

Cały czas pracujemy nad tym w ramach POPiHN, aby wymieniać się poglądami z GDDKiA, pokazywać jak ten rynek funkcjonuje na Zachodzie, co można zrobić lepiej. Przykład to choćby inwestycje hotelowe, na które naszym zdaniem jest w Polsce za wcześnie i przy takim natężeniu ruchu, jakie mamy obecnie na autostradach tylko obciążają one niepotrzebnie koszty inwestycji i pogarszają jej rentowność.

Mamy kłopot z przekonaniem GDDKiA do działania na zasadach partnerskich, czego przykładem jest sama konstrukcja umów dzierżawy, która jest naszym zdaniem jednostronna, nie daje możliwości renegocjacji i przewiduje wiele kar. Jesteśmy zainteresowani udziałem w kolejnych przetargach i z racji naszych ambitnych planów rozwojowych na pewno będziemy brali w nich udział. Nie ukrywamy jednak, że w tej chwili warunki przetargów są mocno wyśrubowane w kwestii opłat czynszowych oraz bardzo często nakładają na oferenta obowiązek dodatkowych inwestycji w infrastrukturę. Pamiętajmy, że stacje autostradowe to inwestycje długoterminowe i kapitałochłonne. Zapewnienie wysokiego standardu i funkcjonalności kosztuje, a inwestorzy tacy jak Shell oczekują określonego zwrotu z zainwestowanego kapitału.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP