PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PERN analizuje kolejne inwestycje rurociągowe

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
25-10-2011 13:41
PERN analizuje kolejne inwestycje rurociągowe
fot. PTWP

PERN Przyjaźń analizuje obecnie kilka projektów mających poprawić stan infrastruktury przesyłowej w naszym kraju. Nowe rurociągi miałyby połączyć Płock z Gdańskiem oraz bazy paliwowe w Boronowie i Trzebini.

Dostawy ropy do Polski z punktu widzenia logistyki nie są zagrożone. Nawet jeśli rosyjskie spółki wstrzymałyby dostawy rurociągiem Przyjaźń, co na dziś nie jest bardzo prawdopodobne, to mamy do dyspozycji Naftoport, który jest w stanie zaopatrzyć w ropę zarówno Gdańsk jak i Płock.
Gorzej jest jednak w przypadku paliw. – Rzeczywiście na wypadek jakiegoś kryzysu paliwowego, którego nie jestem sobie w stanie wyobrazić i jestem prawie pewny, że nigdy nie nastąpi, nie jesteśmy przygotowani na sprowadzenie dużych ilości paliw z zagranicy. Tę lukę ma w pewnym sensie wypełnić nasza inwestycja w Porcie Gdańskim w postaci terminala, który będzie w stanie przeładować duże ilości paliw na wypadek kryzysu – mówi prezes PERN Przyjaźń Robert Soszyński.

Podkreśla on jednak, że terminal ten w swoich założeniach nie jest terminalem importowym. – Gdyby rzeczywiście istniała potrzeba sprowadzania do Polski w większej ilości paliw z zagranicy, to już miałoby to miejsce przez bazę OLPP w Dębogórzu. A import tą drogą systematycznie spada – argumentuje Soszyński.

Na wypadek kryzysu paliwowego problemem może być jednak również dostarczenie paliw z Gdańska w głąb kraju. W tej chwili nie dysponujemy bowiem infrastrukturą zdolną do takiego wysiłku. PERN zapewnia jednak, że i nad tym pracuje.

- Wśród projektów, którym się przyglądamy i co do których chcielibyśmy zobaczyć efekty w perspektywie kilku lat, jest druga nitka ropociągu pomorskiego z Płocka do Gdańska. W tej chwili leży on jeszcze na półce, ale zakładam, że do połowy przyszłego roku będziemy mogli odpowiedzialnie stwierdzić czy będzie on realizowany – mówi prezes PERN. Według niego, niejako przy okazji tej inwestycji, można byłoby zbudować na tej samej trasie rurociąg produktowy.

Istniejący obecnie rurociąg naftowy łączący te miasta ma charakter rewersyjny, a więc jest zdolny przesyłać surowiec w obie strony. Po co więc druga nitka? – Obserwujemy rosnące zainteresowanie naszych klientów – zarówno rafinerii polskich jak i niemieckich – gatunkami ropy innymi niż rosyjska, a to wymaga separacji strumieni przesyłanego surowca. Musimy też być przygotowani na ewentualność większych niż dotychczas dostaw ropy morzem a w tej sytuacji jedna nitka będzie niewystarczająca – odpowiada Robert Soszyński. Podkreśla jednak, że póki co żadne formalne wnioski w tej sprawie nie są przygotowywane.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP