Rosjanie już nie myślą o własnym terminalu w Gdańsku. Nadal chcą tam jednak przeładowywać ropę. Przy pomocy polskiej spółki.
— Przeprowadziliśmy z Łukoil Polska wstępne rozmowy w sprawie wybudowania dla Rosjan magazynu na terenie Portu Gdańskiego. Tym razem jednak to my będziemy właścicielami terminalu — informuje Krzysztof Spandowski, prezes Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń (PERN).
Po co Rosjanom magazyny nad polskim morzem?
— Planują transportowanie małymi statkami do Gdańska ropy naftowej, między innymi z ich własnych złóż na Morzu Bałtyckim. Tam surowiec byłby przeładowywany na większe tankowce i kierowany na eksport do Stanów Zjednoczonych — tłumaczy prezes. Według niego, rozmowy dotyczą wybudowania magazynu o pojemności 200 tys. m sześc. Podkreśla jednak, że wybudowanie magazynów uzależnione jest od porozumienia z dotychczasowymi partnerami handlowymi PERN.
— Rozmawiamy także z Orlenem, Lotosem oraz dwoma rafineriami niemieckimi w sprawie ich ewentualnego zainteresowania powiększeniem zbiorników na ropę w Gdańsku. Jeśli takie deklaracje się pojawią, dopiero wtedy będziemy mogli realizować także inwestycje dla Rosjan — zaznacza Krzysztof Spandowski.
Obecnie PERN dysponuje łącznie 2,5 m sześc. pojemności magazynowych (w Gdańsku 900 tys. m sześc.
Przeładunki i eksport ropy w Porcie Gdańskim to jeden z elementów strategii Łukoila w Polsce. Drugim ma być m.in. rozwój sieci stacji paliw. Pod koniec marca Rosjanie mieli w naszym kraju 105 obiektów. Od kilku miesięcy sieć nie rośnie, ale Łukoil do niedawna jeszcze podtrzymywał plany jej rozbudowy w ciągu kilku lat do 300 placówek. Rosjanie niedawno pozbyli się działu gazu płynnego. Nowy nabywca, polska spółka Barter, przejęła od Rosjan zorganizowaną część przedsiębiorstwa — rozlewnię gazu w Bydgoszczy, 54 stacje autogazu oraz cysterny do dystrybucji tego paliwa.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PERN chce budować magazyny dla Łukoila