PERN: terminal i rurociąg strategicznymi inwestycjami

PERN: terminal i rurociąg strategicznymi inwestycjami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Za około trzy miesiące PERN Przyjaźń zamierza ogłosić nowa strategię. Kluczowymi projektami spółki w najbliższym horyzoncie czasowym mają być uruchomienie terminala w Gdańsku oraz zakończenie prac nad rurociągiem Odessa-Brody-Płock.

Według prezesa spółki Marcina Moskalewicza powstanie terminala nie będzie godzić w interesy polskich rafinerii. – Ma on stanowić gwarancję bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej do naszego kraju na wypadek nieprzewidzianych utrudnień w dostawach drogą lądową – powiedział. Według planów spółki ma on dać możliwość przechowania do miliona metrów sześciennych ropy i produktów naftowych.

Innym projektem, który prezes PERN Przyjaźń określił jako „strategiczny” jest dokończenie budowy rurociągu Odessa-Brody-Płock. Moskalewicz uzależnił jednak jego realizację od kilku czynników niezależnych od spółki. – Kluczowym jest przyjęcie przez Sejm ustawy o korytarzach przesyłowych, która pozwoli znacznie uprościć i przyspieszyć procedury związane z pozwoleniem na wejście w teren budowy. Z tego względu mamy choćby ogromne problemy z dokończeniem budowy trzeciej nitki Przyjaźni, która trwa już od 10 lat – podkreślił.

Jego zdaniem, jeśli ustawa ta zostałaby przyjęta w tym roku, to projekt miałby duże szanse na realizację. Trzeba bowiem pamiętać, że przyznane projektowi dofinansowanie unijne w wysokości 0,5 mld zł wygasa z końcem 2015 roku. Całość kosztów projektu szacowana jest na 1,8 mld zł.

Druga kwestia to gwarancje dostaw ropy na odpowiednim poziomie. – W tej chwili ilości te są zbyt małe dla ekonomicznej opłacalności projektu – powiedział Moskalewicz. W tym celu konieczna jest deklaracja ze strony krajów, które miałyby dostarczać surowiec, potwierdzona odpowiednim porozumieniem międzyrządowym. Wstępna deklaracja gotowości odbioru kaspijskiej ropy z rurociągu padła bowiem zarówno ze strony Orlenu jak i Lotosu.

Sarmatia, spółka odpowiedzialna za realizację projektu, jest obecnie w trakcie uzyskiwania pozytywnych zapisów w wojewódzkich i miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. – Jesteśmy blisko uzyskania takiej decyzji ze strony urzędu wojewódzkiego w Lublinie. Z tym zapisem możemy starać się o zgody w poszczególnych gminach – powiedział nam dyrektor generalny Sarmatii Sergiy Skrypka. Proces ten ma zakończyć się na przełomie tego i przyszłego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PERN: terminal i rurociąg strategicznymi inwestycjami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!