PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PERN: terminal i rurociąg strategicznymi inwestycjami

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
15-05-2012 21:17
PERN: terminal i rurociąg strategicznymi inwestycjami

Za około trzy miesiące PERN Przyjaźń zamierza ogłosić nowa strategię. Kluczowymi projektami spółki w najbliższym horyzoncie czasowym mają być uruchomienie terminala w Gdańsku oraz zakończenie prac nad rurociągiem Odessa-Brody-Płock.

Według prezesa spółki Marcina Moskalewicza powstanie terminala nie będzie godzić w interesy polskich rafinerii. – Ma on stanowić gwarancję bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej do naszego kraju na wypadek nieprzewidzianych utrudnień w dostawach drogą lądową – powiedział. Według planów spółki ma on dać możliwość przechowania do miliona metrów sześciennych ropy i produktów naftowych.
Innym projektem, który prezes PERN Przyjaźń określił jako „strategiczny” jest dokończenie budowy rurociągu Odessa-Brody-Płock. Moskalewicz uzależnił jednak jego realizację od kilku czynników niezależnych od spółki. – Kluczowym jest przyjęcie przez Sejm ustawy o korytarzach przesyłowych, która pozwoli znacznie uprościć i przyspieszyć procedury związane z pozwoleniem na wejście w teren budowy. Z tego względu mamy choćby ogromne problemy z dokończeniem budowy trzeciej nitki Przyjaźni, która trwa już od 10 lat – podkreślił.

Jego zdaniem, jeśli ustawa ta zostałaby przyjęta w tym roku, to projekt miałby duże szanse na realizację. Trzeba bowiem pamiętać, że przyznane projektowi dofinansowanie unijne w wysokości 0,5 mld zł wygasa z końcem 2015 roku. Całość kosztów projektu szacowana jest na 1,8 mld zł.

Druga kwestia to gwarancje dostaw ropy na odpowiednim poziomie. – W tej chwili ilości te są zbyt małe dla ekonomicznej opłacalności projektu – powiedział Moskalewicz. W tym celu konieczna jest deklaracja ze strony krajów, które miałyby dostarczać surowiec, potwierdzona odpowiednim porozumieniem międzyrządowym. Wstępna deklaracja gotowości odbioru kaspijskiej ropy z rurociągu padła bowiem zarówno ze strony Orlenu jak i Lotosu.

Sarmatia, spółka odpowiedzialna za realizację projektu, jest obecnie w trakcie uzyskiwania pozytywnych zapisów w wojewódzkich i miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. – Jesteśmy blisko uzyskania takiej decyzji ze strony urzędu wojewódzkiego w Lublinie. Z tym zapisem możemy starać się o zgody w poszczególnych gminach – powiedział nam dyrektor generalny Sarmatii Sergiy Skrypka. Proces ten ma zakończyć się na przełomie tego i przyszłego roku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP