Największa rumuńska firma paliwowa, Petrom, kontrolowana przez austriacki OMV, dysponuje niemal jedną trzecią rynku detalicznego Mołdowy, prawie jedną piątą rynku w Bułgarii i 13 proc. w przypadku Serbii i Czarnogóry.
Na koniec 2007 roku Petrom kontrolował 31 proc. rynku detalicznej sprzedaży paliw w Mołdowie, 18 proc. w Bułgarii i 13 proc. w byłej Jugosławii. Tylko w ubiegłym roku spółka zainwestowała w rozwój poza Rumunią 70 mln euro, czyli średnio 1,5 mln euro na jedną stację.
Analitycy wskazują, że sieć detaliczna Petromu rozwija się obecnie praktycznie wyłącznie poza macierzystym rynkiem, na którym spółka chce utrzymywać stałą liczbę ok. 550 stacji, co ma pozwolić na osiągnięcie zysków w ciągu dwóch lat. Ostatnio Petrom zlikwidował w Rumunii ok. 100 najmniej rentownych stacji, żeby zwiększyć efektywność sieci.
Celem Petromu jest przekroczenie 20 proc. udziałów w rynku detalicznym Bułgarii oraz Serbii i Czarnogóry. Eksperci spodziewają się, że kolejnym rynkiem, na który wejdzie Petrom będzie Ukraina. Spółka już ogłosiła zamiar budowania w tym kraju sieci stacji.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Petrom rozwija sieć detaliczną poza Rumunią