PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PGNiG zabiega o nowych klientów, by zwiększyć sprzedaż CNG

Autor: PAP
24-01-2017 20:34
PGNiG zabiega o nowych klientów, by zwiększyć sprzedaż CNG
Fot. Shutterstock.com

PGNiG szacuje, że w 2016 r. sprzedaż gazu CNG w Polsce mogła wzrosnąć o ok. 0,5 mln m sześc. W 2015 r. wyniosła ok. 18,5 mln m sześc., z czego 18 mln m sześc. sprzedało PGNiG. Spółka zabiega o nowych klientów, m.in. z branży komunikacji miejskiej i usług komunalnych.

- W 2015 r. sprzedaż CNG na całym krajowym rynku wyniosła ok. 18,5 mln m sześc., przy czym nasz udział to 18 mln m sześc. Nie mamy jeszcze danych za 2016 rok, one wciąż spływają. Notowany jest jednak ciągły wzrost. Szacujemy, że sprzedaż na całym rynku mogła się zwiększyć o 0,5 mln m sześc. - powiedział  Robert Zajkowski, kierownik sprzedaży CNG i LNG w PGNiG Obrót Detaliczny.
Obecnie PGNiG dysponuje siecią 22 stacji, na których można zatankować paliwo CNG. Spółka informuje, że istotną sprzedaż realizuje m.in. w Rzeszowie, Tychach, Radomiu i Gdyni, gdzie dostarcza CNG dla transportu miejskiego. W tych miastach planuje rozbudowę istniejących stacji.

Jak szacują przedstawiciele spółki, postawienie stacji CNG to koszt rzędu kilku milionów złotych.

Barierą rozwoju jest ograniczone zainteresowanie stosowaniem tego typu paliwa. Sytuację zmieniłyby zachęty regulacyjne, jako że CNG jest paliwem ekologicznym. PGNiG ocenia, że taką zachętą mogłoby być np. ograniczenie ruchu aut zasilanych paliwem nieekologicznym w centrach miast, czy rezygnacja lub odroczenie pobierania akcyzy od sprzedaży CNG. Metr sześcienny gazu CNG kosztuje obecnie 3,29 zł z VAT (2,67 zł netto). W tej kwocie zawiera się akcyza w wysokości 0,44 zł.

Przedstawiciele PGNiG OD informują, że rynek nie rozwija się tak, jakby tego oczekiwali.

"Są bardzo dobre przykłady w Polsce, choćby Tychy, które przodują, jeśli chodzi o stosowanie technologii ekologicznych w transporcie miejskim. Tam po mieście jeżdżą autobusy napędzane gazem CNG. Ale w skali ogólnokrajowej tak nie jest. A skutki braku wdrażania technologii ekologicznych są olbrzymie" - powiedział Adam Simonowicz, dyrektor departamentu LNG/CNG w PGNiG OD.

Dodał, że auta z tego typu napędem mogłyby funkcjonować równolegle z elektrycznymi.

"Nie zamierzamy konkurować z elektromobilnością. Te dwa programy mogłyby się uzupełniać, tak jak to się dzieje na przykład w Paryżu" - powiedział Simonowicz.

Przedstawiciele PGNiG OD poinformowali, że 33 proc. wykorzystywanego gazu pochodzi ze źródeł krajowych. Spółka jest też zaangażowana w program wykorzystywania biometanu w napędach.

"Prowadzimy pewne rozmowy" - powiedział Krzysztof Frais, zastępca dyrektora departamentu LNG/CNG, nie zdradzając szczegółów.

W zeszłym roku Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG, informował PAP, że PGNiG rozmawia z PKN Orlen i Lotosem na temat wspólnego uruchamiania instalacji ładowania gazem LNG/CNG przy autostradach i drogach ekspresowych.

NA GIEŁDZIE


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

737 698 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP