XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Pojedziemy na niemieckich biopaliwach?

Pojedziemy na niemieckich biopaliwach?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Korzystne zmiany w przepisach o biopaliwach trafiły do sejmowej szuflady. Jeśli tak dalej pójdzie, zaleje nas niemiecki biodiesel.

Nowelizacje ustawy o podatku akcyzowym oraz o biokomponentach i biopaliwach skłoniły producentów zielonego oleju napędowego do wznowienia jego wytwarzania. Przepisy zwiększają ulgę w akcyzie o blisko 5 gr na litrze i obniżają z 10 do 1 gr na litrze stawkę akcyzy na tzw. paliwo samoistne - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Okazuje się jednak, że zmiany niekorzystnych przepisów utknęły w Sejmie. - Jestem zbulwersowany. Resort gospodarki był przekonany, że Sejm uruchomił wymagane procedury. Powinien skierować wniosek do UOKiK, a urząd notyfikację pomocy publicznej do KE. Minister gospodarki podjął interwencję u prezesa UOKiK, ministra finansów, a następnie u marszałka Dorna - zareagował po interwencji "PB" Zbigniew Kamieński, wicedyrektor Departamentu Energetyki MG.

W Polsce zainteresowane produkcją biopaliw są m.in. Rafineria Trzebinia, Grupa Lotos (powołała w tym celu spółkę Lotos Biopaliwa), Elstar Oils (producent olejów jadalnych) i Solvent Wistol (dawny Sol-vent Dwory, producent chemikaliów organicznych). Wszyscy cieszą się z przyjęcia przez rząd wieloletniego programu promocji biopaliw, ale z niecierpliwością czekają na możliwość wykorzystania przepisów zapisanych w nowelizacji ustawy.

- Obecna produkcja oleju napędowego Bio20 charakteryzuje się bardzo niewielkim poziomem rentowności - tłumaczy w dzienniku Piotr Prusakiewicz z zarządu Rafinerii Trzebinia.

Tymczasem zgodnie z wymogami unijnymi, Polska powinna osiągnąć w 2010 r. minimum 5,75 proc. udziału biokomponentów w zużyciu paliw transportowych. Dzisiaj wynosi on 2,3 proc. W tej sytuacji "pomogą" nam sąsiedzi.

- To realne zagrożenie. Jeżeli Niemcy produkują 3 mln ton biopaliwa rocznie, a zużywają 1 mln, to resztę muszą gdzieś zbyć. Najbliżej jest Polska - mówi w "Pulsie Biznesu" Piotr Prusakiewicz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pojedziemy na niemieckich biopaliwach?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!