Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polacy zużyli o 9 proc. mniej diesla

Autor: wnp.pl (MS)
08-05-2012 09:16

Po dwóch miesiącach 2012 r. konsumpcja paliw w Polsce ogółem skurczyła się o 7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2011 - poinformowała Grupa Lotos opierając się na własnych szacunkach i danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Wcześniej negatywne informacje o popycie na paliwa w Polsce podał także PKN Orlen powołując się na dane Agencji Rynku Energii.
Co ciekawe przyczyną spadku była znacznie mniejsze konsumpcja oleju napędowego, która spadła rok do roku aż o 9 proc. Zdaniem Lotosu Popyt na olej napędowy w I kwartale nie wspierał wzrostu jego cen ze względu na trwające spowolnienie gospodarcze w Europie oraz relację EUR/USD, której efektem były rekordowo wysokie ceny produktów naftowych wyrażonych w euro.

Benzyna najszybciej wśród paliw reaguje na zmiany cen lub zmianę sytuacji gospodarczej i sytuacji materialnej konsumentów. Po dwóch miesiącach 2012 r. krajowy popyt na benzyny motorowe utrzymał się na stabilnym poziomie po tym jak w 2011r. skurczył się o 4,5 proc., co prawdopodobnie wiązało się ze wzrostem cen i realnie mniejszą siłą nabywczą portfela polskiego kierowcy. Na rynkach światowych benzyna była w tym okresie produktem o wyjątkowo zmiennej marży. Ponadto pojawiły się tymczasowe zwiększone możliwości eksportu benzyn na kontynent amerykański, które pozytywnie wpływały na poziom marży z notowań.

W tym czasie całkowity udział Grupy Lotos w rynku paliw w Polsce wzrósł do 35,1 proc. W 1Q12 roku całkowity wolumen sprzedaży segmentu produkcji i handlu Grupy Kapitałowej nieco się obniżył vs. 1Q11 (-160 tys. ton), a także vs. 4Q11 (-248,9 tys. ton).

W analizowanym okresie sprzedaż benzyny motorowej w Grupie Lotos wzrosła o 16,2 tys. ton, tj. +5 proc. vs. 1Q11. W efekcie o 3,48 punktu procentowego (vs. dwa miesiące 2011r.) wzrósł udział Grupy w rynku benzyn wynosząc na koniec lutego 2012r. 29,2 proc. Warto zanotować, że towarzyszyła mu bardzo atrakcyjna marża z notowań dla benzyny (+ 36,2 proc. vs. 1Q11r.).

W 1Q12 zwiększył się również wolumen produkcji i sprzedaży wysokomarżowej benzyny surowej (notowanej jako naphtha) w segmencie produkcji i handlu Grupy Lotos (+35,6 proc. vs. 1Q11). Największy przyrost masy wśród sprzedanych przez spółkę produktów odnotowała właśnie benzyna surowa (+26,6 tys. ton vs. 1Q11), którą Lotos eksportuje do Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP