PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polscy producenci zmuszeni do eksportu paliw

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
28-03-2014 10:25
Polscy producenci zmuszeni do eksportu paliw
Fot. Andrzej Wawok

Większa produkcja głównych gatunków paliw w krajowych rafineriach, przy jednoczesnym spadku konsumpcji paliw w Polsce, wymusiły na producentach poszukiwanie rynków zbytu za granicą. W 2013 roku eksport paliw zwiększył się o blisko jedną piątą.

Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), łączny eksport paliw z Polski w minionym roku wyniósł 4,98 mln m sześc., o 17 proc. więcej niż rok wcześniej (4,27 mln m sześc.).
- To oznacza, że na rynku jeszcze mamy nadwyżkę importu nad eksportem, ale już bardzo niewielką, sięgającą około 0,5 mln m sześc., bo po spadku o kolejne 6 proc. import paliw do Polski wyniósł w 2013 roku ok. 5,5 mln m sześc. - mówi Leszek Wieciech, prezes i dyrektor generalny POPiHN. I przypomina, że jeszcze rok temu ta różnica sięgała 1,5 mln m sześc., a dwa lata temu prawie 5 mln m sześc.

Największy procentowy wzrost eksportu odnotowano w przypadku oleju napędowego, którego wyeksportowano w 2013 r. o ponad 70 proc. więcej niż rok wcześniej (698 tys. m sześc., wobec 407 tys. m sześc. w 2012 r.).

O 73 proc. zwiększył się również eksport gazu płynnego LPG, ale przy znacznie mniejszych wolumenach (z 51 do 88 tys. m sześc., nie licząc reeksportu).

Zagraniczna sprzedaż benzyn powiększyła się o prawie jedną trzecią, z 909 tys. m sześc. do 1,18 mln m sześc. Jedynym z głównych gatunków paliw, którego eksport w minionym roku się zmniejszył, było paliwo lotnicze Jet (spadek o 15 proc., z 546 do 466 tys. m sześc.). To skutek rosnącego popytu krajowego i mniejszej produkcji w rafineriach.

Tradycyjnie kluczowym paliwem eksportowym w Polsce pozostaje ciężki olej opałowy, którego zagraniczna sprzedaż wzrosła o 8 proc., z 2,36 mln m sześc. do 2,55 mln m sześc., jednak jego udział w łącznym eksporcie systematycznie maleje, w poprzednim roku z 55 do 51 proc.

W sumie w 2013 roku wyeksportowano z Polski o ponad 700 tys. m sześc. paliw więcej niż w roku 2012. W tym samym czasie import zmniejszył się o ok. 350 tys. m sześc., przede wszystkim oleju napędowego i lekkiego oleju opałowego.

Główne kierunki dostaw benzyn to Ukraina (38 proc.), Holandia (26 proc.), Szwecja (22 proc.) i Wielka Brytania (14 proc.). Olej napędowy trafiał z Polski głównie do Wielkiej Brytanii i Niemiec (po 19 proc.) oraz do Holandii (18 proc.), a ciężki olej opałowy do Holandii (34 proc.) i poza Unię Europejską (38 proc.). Paliwa lotnicze sprzedawaliśmy przede wszystkim do Szwecji (43 proc.) i Czech (17 proc.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP