PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska powinna obniżyć wymogi NCW

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepanski)
28-12-2009 11:08
Polska powinna obniżyć wymogi NCW

Zdaniem Leszka Wieciecha, dyrektora generalnego Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, należy poważnie zastanowić się nad zweryfikowaniem polskich planów dotyczących stosowania biokomponentów w paliwach transportowych. - Nie możemy pozostawać w oderwaniu od tego, co dzieje się w innych krajach UE, a wiele z nich podjęło właśnie taką decyzję. W polskich warunkach wydaje sie to tym bardziej zasadne, że realizacja NCW pochłania coraz większe środki, za które de facto płacimy wszyscy w postaci droższych paliw - uważa.

Czarę goryczy przelewa przedlużajacy się proces wprowadzenia do obrotu paliwa B7, bez którego realizacja Celu Wskaźnikowego w 2010 roku będzie niemożliwa. - Im dłużej będziemy zwlekać z dopuszczeniem obrotu paliwem B7 w Polsce tym bardziej prawdopodobne jest, że nie przyjmie się ono na naszym rynku – twierdzi Leszek Wieciech.
Jego zdaniem przeciąganie procedur wprowadzenia do obrotu B7 może sprawić, że gracze rynkowi skierują się w stronę biopaliw syntetycznych, jak choćby powstających w oparciu o technologię NExBTL. – Jest to rozwiązanie podobne kosztowo a stwarzające znacznie mniej problemów na poziomie logistyki i dystrybucji – zauważa nasz rozmówca.

- Oprócz tego pozostaje jeszcze podstawowa kwestia, a mianowicie umożliwienie producentom paliw spełnienia wymogów określonych w Narodowym Celu Wskaźnikowym. W wielu krajach, gdzie wymóg stosowania biokomponentów jest niższy niż w Polsce dopuszczono stosowanie B7. U nas, aby zrealizować NCW koncerny muszą uciekać się do sprzedaży B100, do której dokładają setki milionów złotych rocznie. W zasadzie można by to uznać za działanie na szkodę tych spółek, które są przecież podmiotami giełdowymi – podkreśla Leszek Wieciech.

W jego opinii wprowadzenie B7 rozwiązałoby problem realizacji NCW na 2010 a nawet 2011 rok.

Innym kierunkiem działań, który mógłby poprawić sytuację firm zobowiązanych do realizacji NCW byłoby wprowadzenie preferencyjnych stawek akcyzowych na biopaliwo produkowane na drodze uwodornienia olejów roślinnych, tłuszczy zwierzęcych czy olejów posmażalniczych. Paliwo to charakteryzuje się znakomitymi właściwościami w znacznej części przewyższającymi parametry konwencjonalnego oleju napędowego. Posiada m.in. bardzo wysoką liczbę cetanową, zbliżony skład chemiczny i nie zawiera siarki. – W tym przypadku przestaje mieć znaczenie ile takiego paliwa dodamy do klasycznego oleju napędowego bowiem jest ono po prostu jakościowo od niego lepsze – podkreśla dyrektor generalny POPiHN.

Zdaniem Leszka Wieciecha zarówno rafineria w Płocku jak i w Gdańsku znajdują się w nielicznej grupie zakładów europejskich, które są w stanie po w miarę niskich kosztach taką produkcję uruchomić. Przy obecnych stawkach akcyzowych nie jest to jednak proces opłacalny.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP