Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska regionalnym liderem na rynku olejów smarowych

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
30-03-2015 14:43
Polska regionalnym liderem na rynku olejów smarowych

Rynek olejów smarowych dzieli się na dwa zbliżone wolumenowo segmenty: oleje dla motoryzacji oraz oleje dla przemysłu.

Fot. Fotolia

Sprzedaż olejów smarowych w Polsce osiągnęła w roku 2014 poziom 236,6 tys. ton, co oznacza wzrost o prawie 3 proc. w porównaniu z rokiem 2013 - wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). To oznacza przełamanie niekorzystnego trendu po dwóch latach kurczenia się popytu na oleje.

Trudno jednak mówić o zdecydowanej poprawie skoro rynek - jako całość - znajduje się nadal mniej więcej w połowie pomiędzy szczytem w 2007 roku (ponad 250 tys. ton), a dnem zanotowanym w roku 2009 (poniżej 215 tys. ton). Po 2010 roku nastąpiła wyraźna stabilizacja na poziomie zbliżonym do 230 tys. ton.
- W porównaniu z rekordowym dotąd rokiem 2007, w roku 2014 konsumpcja była niższa o niecałe 6 proc., co oznacza, że należymy do liderów w Europie, gdzie - poza Niemcami - spadki były głębsze - podkreśla Marcin Szponder, dyrektor ds. regulacji rynku w POPiHN. Według niego w żadnym europejskim kraju nie udało się jak dotąd odrobić strat zadanych przez kryzys.

Polska wyróżnia się pozytywnie także na tle państw naszego regionu. Przeciętnie, w okresie od 2007 roku, konsumpcja olejów spadła w krajach Europy Środkowej i Wschodniej o 15 proc. Poza Polską powyżej tej średniej znalazły się jedynie Czechy (spadek o 10 proc.) i Ukraina (15 proc.). Dla porównania spadek w Rosji i na Węgrzech wyniósł po 20 proc.

Rynek olejów smarowych dzieli się na dwa zbliżone wolumenowo segmenty: oleje dla motoryzacji oraz oleje dla przemysłu. Ten pierwszy znajduje się w Polsce w wyraźnym trendzie spadkowym od 2007 roku, tj. od momentu, kiedy POPiHN prowadzi monitoring rynku olejowego.

W 2014 roku segment olejów dla motoryzacji skurczył się o 1,5 proc., do 109,5 tys. ton i pozostaje na poziomie o blisko jeną piątą niższym niż w roku 2007. Marcin Szponder zaznacza, że obserwowany spadek konsumpcji jest w znacznym stopniu pochodną bardzo silnego spadku zużycia olejów jednosezonowych i mineralnych o najwyższych lepkościach (15W oraz 20W) oraz ich zastępowania nowocześniejszymi olejami (głównie syntetycznymi i semi-syntetycznymi), które wymagają rzadszych wymian.

Z kolei sprzedaż segmentu olejów dla przemysłu wzrosła w minionym roku o 3,4 proc., do 106,6 tys. ton. W tym przypadku różnica do rekordowego roku 2007 wynosi zaledwie 3,3 proc.

POPiHN przewiduje, że w ciągu najbliższych dwóch lat całkowity rynek olejów smarowych, jak również oba jego główne segmenty, będą zachowywać się stabilnie - pozostając w okolicach aktualnie obserwowanych poziomów. W przypadku segmentu motoryzacyjnego możliwy jest nadal niewielki spadek wynikający z działań szarej strefy i z faktu, że stopniowo coraz większa część samochodów wymagać będzie stosowania olejów syntetycznych.

Z kolei segment przemysłowy w warunkach prognozowanego wzrostu PKB na poziomie 3,6 proc. rocznie powinien zachowywać się stabilnie, ewentualnie z lekką tendencją wzrostową. Dotychczas poziom 3-3,5 proc. wzrostu PKB był poziomem równowagi, oddzielającym wzrost od spadku, gdzie sprzedaż pozostawała stabilna. Segment ma w ostatnich latach silną tendencję do stabilizacji.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP