Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska spółka chce mieć 35 proc. udział w europejskim rynku

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
02-02-2012 11:06

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Rafineryjnego w Płocku to drugi w Europie producent benzyn lotniczych do małych samolotów. Spółka ma ambitne plany osiągnięcia nawet 35 proc. udziału w europejskim rynku. - Chcemy także coraz mocniej wychodzić poza Europę - mówi portalowi wnp.pl prezes spółki Marcin Moskalewicz.

Jak prezentują się wyniki finansowe spółki za 2011 rok?
Spółka osiągnęła rekordowe przychody - ponad 150 mln zł. Zysk za 2011 roku nie będzie rekordowy, ale to ze względu na duże inwestycje, jakie podjęliśmy w zeszłym roku. W sumie wyniosły one 7,5 mln zł. Do tego 3 mln zł pochłonęła restrukturyzacja spółki i optymalizacja zatrudnienia. W sumie wydaliśmy więc około 10-11 mln zł. Co nas bardzo cieszy to, że rośnie EBITDA, która po 11 miesiącach wyniosła około 7 mln zł.

Oszczędności ma przynieść optymalizacja produkcji…

W zeszłym roku z pełną świadomością zrezygnowaliśmy ze znacznej części produktów dotychczas przez nas oferowanych. Dla wszystkich przeprowadziliśmy analizy opłacalności, które w wielu przypadkach wykazały nieopłacalność ich utrzymywania. Zostawaliśmy te produkty, które są dla nas perspektywiczne oraz te które przynoszą dobre przychody, choć niekoniecznie dają póki co wysoką marżę. Postanowiliśmy nie robić na siłę wszystkiego i zwiększać nasze zaangażowanie tam, gdzie widzimy szansę zwiększenia zysków.

Gdzie w takim razie spółka zarabiała najwięcej?

Najmocniejszym punktem były zdecydowanie benzyny lotnicze. Nasz eksport rok do roku wzrósł o 100 proc., co jest całkiem dobrym wynikiem, a jednocześnie zwiększyliśmy także sprzedaż na rynku krajowym. W całości naszej sprzedaży tych paliw eksport stanowi około 75 proc. i jest to sprzedaż nie tylko na rynek europejski, ale także do Afryki, na Bliski Wschód a także Azja czy kraje b. ZSRR.

Czy odczuwacie spadek marż, jak w przypadku paliw samochodowych?

Niestety tak, my także zauważamy obniżkę marż na paliwach. Natomiast jest to rynek ciągle się rozwijający. Co ważne z naszego punktu widzenia, w Europie jest tak naprawdę tylko trzech liczących się producentów takich paliw, wśród których jesteśmy na drugim miejscu pod względem udziału rynkowego. Dla porównania w USA, gdzie rynek małych samolotów jest nieporównywalnie większy, producentów jest aż 18.

Jak duży jest to rynek na naszym kontynencie?

Z kilku względów wielkość tego rynku jest trudna do oszacowania. Wynika to choćby z kwestii rejestracyjnych, np. wielu polskich właścicieli rejestruje swoje samoloty w Czechach, gdzie procedury są znacznie prostsze. Utrudnia nam to precyzyjne określenie wielkości rynku. Według naszych szacunków rynek europejski wraz z Rosją generuje w tej chwili popyt rzędu stu kilkudziesięciu tysięcy ton rocznie. Nasz udział w tym rynku szacujemy na 13-15 proc., widzimy jednak jeszcze spory potencjał jego zwiększenia. Naszym celem na ten rok jest osiągnięcie 25-35 proc. udziału w rynku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP