Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ponad jedną trzecią więcej stacji franczyzowych

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
25-01-2008 12:38
Ponad jedną trzecią więcej stacji franczyzowych

W 2007 roku przyrost liczby stacji franczyzowych na polskim rynku był wielokrotnie wyższy niż stacji własnych koncernów paliwowych - wynika z najnowszego raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, monitorującej rynek franczyzowy w Polsce.

Sieć stacji własnych najszybciej w 2007 roku rozwijał Statoil, który otworzył w tym czasie 22 nowe placówki, co oznacza wzrost o 11,4 proc. w porównaniu do roku 2006. Większość pozostałych koncernów rozwijała sieci własnych obiektów znacznie wolniej (Lotos, Shell), wcale (BP), lub nawet ograniczała liczbę własnych obiektów (Orlen) - wynika z danych ARSS.
Do wyjątków należą sieci Neste (wzrost o 41,2 proc.) oraz Łukoi (26,5 proc.), ale w tym pierwszym przypadku mówimy wyłącznie o stacjach bezobsługowych, a w tym drugim nie o budowie własnych stacji, a o zakupie istniejących obiektów, głównie od niezależnych operatorów.

Tymczasem niemal wszystkie sieci stacji franczyzowych rozwijały się nadzwyczaj dynamicznie. Również w tym przypadku najszybciej rozwijała się sieć Statoila, który powiększył liczbę placówek franczyzowych o 57,1 proc., z 21 do 33 obiektów. W tym przypadku wytłumaczeniem jeszcze być może relatywnie niski poziom początkowy.

Ale już rozwój sieci franczyzowej Orlenu o 54,4 proc. (ze 158 do 244 stacji) musi robić wrażenie. O prawie jedną trzecią powiększyła się franczyzowa sieć firmy Shell (z 41 do 54 stacji), o 20,8 proc. sieć BP (ze 168 do 203 stacji), a o 20,1 proc. sieć Grupy Lotos (z 59 do 71 stacji).

Łącznie wśród wszystkich koncernów (krajowych i zagranicznych) liczba stacji własnych wzrosła w ubiegłym roku o 2,5 proc. (z 2329 do 2388 placówek), a liczba stacji partnerskich lub franczyzowych (nie licząc znikających z rynku obiektów patronackich) zwiększyła się aż o 35,3 proc. (z 447 do 605 obiektów).

To oznacza, że stacje franczyzowe stanowią już ponad jedną piątą wszystkich stacji należących do dużych sieci stacji. Do tego dochodzi ok. 60 stacji partnerskich działających w ramach niezależnych sieci krajowych, takich jak Huzar i WW Energy.

- Franczyza w branży paliw płynnych jest w Polsce jednym z najszybciej rozwijających się kanałów sprzedaży detalicznej - nie ma wątpliwości Tadeusz Krawczyk, dyrektor ARSS.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP