PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

POPiHN: 11 proc. spadek konsumpcji środków smarowych w 2009 roku

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
30-03-2010 12:46

Rynek olejów smarowych znajdował się w 2009 roku pod wpływem niekorzystnych tendencji makroekonomicznych, co w zasadniczy sposób wpłynęło na część zachodzących na nim procesów. Dane Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego pokazują, że zwłaszcza od strony tonażowej rynek odczuł w sposób wyraźny spowolnienie gospodarcze.

Według danych POPiHN polski rynek osiągnął w całym roku poziom 206 tysięcy ton sprzedanych środków smarnych wobec 231 tysięcy rok wcześniej. Stanowi to zatem spadek o 11 proc. rok do roku.
Na rynku doszło do pogłębienia niekorzystnych trendów zapoczątkowanych w połowie 2008 roku. Kulminacyjny punkt przypadł na I kwartał 2009, kiedy branża zanotowała
rekordowe na przestrzeni kilku ostatnich lat spadki w prawie wszystkich segmentach i grupach produktowych. Doprowadziło to do skurczenia się rynku w całym 2009 roku do poziomu niższego niż w roku 2006, od kiedy POPiHN prowadzi monitoring rynku.

W ślad za spadającym popytem krajowym i osłabiającym się złotym doszło do odwrócenia wzrostowego dotąd trendu w imporcie. W roku 2009 import środków smarowych do Polski zmalał wyraźnie, bo o przeszło 13 proc. Nie zaszły jednak zasadnicze zmiany w strukturze, ani kierunkach importu. Polska nadal importuje głównie oleje mineralne z Niemiec, Belgii i Francji.

W odpowiedzi na mniejsze zapotrzebowanie w kraju i osłabianie się złotego niektóre spółki olejowe skierowały część produkcji na rynki zagraniczne. Tym samym eksport olejów smarowych z Polski wzrósł wyraźnie (o około 8 procent) kolejny rok z rzędu, osiągając w roku 2009 poziom około 233 tys. ton. Nasz kraj eksportuje prawie wyłącznie oleje mineralne, zaś głównymi ich odbiorcami pozostają Francja i Niemcy.

Wymiana handlowa z zagranicą osiągnęła w ostatnich latach poziom w granicach 400 tys. ton środków smarowych. Warto podkreślić, że rynek olejów smarowych jest w mocnym stopniu zglobalizowany o czym świadczy fakt, iż partnerami Polski w zakresie wymiany handlowej olejami było około 90 państw z całego świata.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP