Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

POPiHN krytyczny wobec projektu NCW na lata 2011-2016

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
14-06-2010 10:25
POPiHN krytyczny wobec projektu NCW na lata 2011-2016

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego skrytykowała projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie poziomu NCW w latach 201-2016. Jednocześnie organizacja przedstawiła własny scenariusz kształtowania tego wskaźnika.

- Stoimy na stanowisku, że NCW powinny być ustalone na poziomie, na którym jego realizacja jest możliwa poprzez wprowadzanie do obrotu normatywnych paliw ciekłych. Na chwilę obecną są to paliwa B5 i E5, dlatego też uważamy za konieczne utrzymanie NCW na poziomie 5,75% przynajmniej do końca 2013 r., ponieważ obowiązujące w Polsce przepisy uniemożliwiają racjonalne zwiększanie tego pułapu, a zapowiadane przez Ministerstwo Finansów wycofanie ulg w przyszłym roku będzie skutkować zwiększeniem ceny litra paliw na poziomie od 11 do 15 groszy , co stawia całą gospodarkę przed rozwiązaniem problemu konkurencyjności - komentuje Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN
Według niego pułap 5.75 mógłby być zwiększony rozporządzeniem Rady Ministrów po stwierdzeniu, że istnieją racjonalne przesłanki podniesienia NCW w Polsce, na przykład w sytuacji, gdy średnia NCW w UE przekroczy poziom 5.75% oraz w ciągu dwóch lat od wprowadzenia w Polsce przepisów umożliwiających współuwodornienie (potrzebny jest okres dwóch lat na wdrożenie tej technologii). Jak wynika z danych Komisji Europejskiej średnia dla UE wyniesie w 2010 r. niecałe 4.5%, by dopiero w 2014 osiągnąć pułap 5.75.

- Wprowadzenie do sprzedaży oleju napędowego B7 i w dalszej perspektywie benzyny E10 pozwoli na stopniowe zwiększanie NCW w kolejnych latach - prognozuje dyrektor generalny POPiHN.

Z wyliczeń organizacji wynika, iż realizacja NCW poprzez wprowadzanie do obrotu biopaliw (B100, B20 i E85) jest znacznie kosztowniejsza niż poprzez sprzedaż paliw normatywnych. - Ponadto popyt na B100 jest ograniczony, a sprzedaż stymulowana przez dostawców paliw poprzez ich subsydiowanie – co przekłada się na koszty
producentów i dostawców paliw, a ostatecznie ma znaczny wpływ na ceny pozostałych paliw – skutki tego są odczuwalne przez wszystkich konsumentów i mają wpływ na całą polską gospodarkę - dowodzi Leszek Wieciech.

W jego ocenie popyt na biopaliwa B20 i E85 jest praktycznie zerowy (zarówno ze względu na ich koszty produkcji, jak też brak pojazdów dostosowanych do ich wykorzystania) co nie uzasadnia budowania sieci dystrybucyjnej.

Według Leszka Wieciecha benzyna E10 będzie miała niewielki wpływ na realizację NCW w Polsce. - Na polskim rynku przeważają samochody kilku a nawet kilkunastoletnie, a co za tym idzie nawet po wprowadzeniu do obrotu benzyn E10 dominującą część sprzedawanych benzyn będzie stanowiło E5 - zauważa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP