PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

POPiHN: paliwa podrożeją nawet o 11 groszy na litrze

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
04-08-2010 08:25
POPiHN: paliwa podrożeją nawet o 11 groszy na litrze

Odpowiadając na wystąpienie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego do premiera Donalda Tuska w sprawie utrzymania mechanizmów wsparcia dla paliw zawierających biokomponenty, wiceminister gospodarki Joanna Strzelec-Łobodzińska potwierdziła wcześniejsze informacje, że Ministerstwo zamierza zaproponować zniesienie ulgi akcyzowej dla paliw zawierających biokomponenty. Jako że w chwili obecnej praktycznie wszystkie sprzedawane na polskim rynku paliwa zawierają do 5% biokomponentów, na skutek likwidacji ulgi cena litra paliwa wzrośnie średnio o 5-7 groszy.

Dodając do tego jeszcze planowany wzrost ceny z tytułu wzrostu stawki podatku VAT o kolejne 4 grosze na litrze łatwo wyliczyć, o ile zmniejszy się zasobność portfeli Polaków.
W opinii POPiHN utrzymując ulgi akcyzowe na paliwa z biokomponentami, a więc paliwami, z których wszyscy korzystamy, wzrost cen można zdecydowanie ograniczyć.

Jednocześnie minister Strzelec-Łobodzińska zapowiedziała utrzymanie ulgi akcyzowej na biopaliwa. W polskich warunkach praktycznie dotyczy to wyłącznie paliwa B100, przeznaczonego do napędu silników dieslowskich. - Ze względu na zastrzeżenia producentów pojazdów krąg odbiorców tego paliwa jest bardzo ograniczony. W celu uniknięcia absurdalnie wysokich, najwyższych w Unii Europejskiej kar za niezrealizowanie obowiązku wprowadzania biopaliw do obrotu (Narodowy Cel Wskaźnikowy), firmy paliwowe zmuszone są wprowadzać B100 na polski rynek po zaniżonej cenie, co sprzyja spekulacyjnej grze rynkowej i zakłóca europejski rynek biodiesla - twierdzi Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN.

- POPIHN wielokrotnie wskazywał, że przyjęta w Polsce koncepcja wprowadzania biopaliw prowadzi w ślepą uliczkę, nie służy polskiej gospodarce i konsumentom, nie uwzględnia też stanowiska Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), zalecającego stosowanie paliw zgodnych z normami europejskimi - przypomina Wieciech.

Jego zdaniem ograniczenie ulg akcyzowych wyłącznie do biopaliw spowoduje dalsze pogłębienie obecnej patologicznej sytuacji. - Jednocześnie warto podkreślić, że Polska pozostaje jedynym państwem Unii Europejskiej, w którym wciąż nie został dopuszczony do sprzedaży olej napędowy B7, będący od października 2009 roku standardowym paliwem w UE. Wprowadzenie B7 na rynek pozwoliłoby znacząco ograniczyć wzrost cen paliw - zauważa dyrektor generalny POPiHN.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP