PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

POPiHN: trzeba poszukać wyjścia z biopaliwowego pata

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
30-03-2010 10:55
POPiHN: trzeba poszukać wyjścia z biopaliwowego pata

Branża paliwowa często krytykowana jest za zbyt powolne wprowadzanie biopaliw do obrotu, podczas gdy może i musi wprowadzać tylko te paliwa, które odpowiadają obowiązującym przepisom jakościowym i na które jest popyt - argumentuje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. Jednocześnie ze strony administracji brak jest zrozumienia dla postulatów przedsiębiorców, zmierzających do jak najbardziej efektywnej kosztowo realizacji programu promocji paliw odnawialnych.

- Warto zauważyć, że w wielu innych państwach członkowskich Unii Europejskiej nastąpiła weryfikacja drogi dojścia do 10 proc. udziału energii odnawialnej w paliwach transportowych, przewidzianego na rok 2020 – poprzez obniżenie narodowych celów wskaźnikowych na najbliższe lata - mówi Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN.
Jego zdaniem ma to związek z racjonalnym podejściem do wprowadzania biopaliw na rynek, którego w Polsce wciąż brakuje. Jest to szczególnie ważne w obecnej sytuacji ekonomicznej. - Ponadto w państwach, w których NCW jest równie wysoki jak w Polsce, do obrotu są dopuszczone paliwa B7 i E10. Stosowane są także takie rozwiązania jak: handel nadwyżkami, rozliczenie NCW w okresach dwuletnich oraz zaliczanie paliw syntetycznych do realizacji NCW. Na podobne rozwiązania oczekujemy w Polsce - deklaruje dyrektor POPiHN.

Od kilkunastu miesięcy przedsiębiorcy domagają się dopuszczenia do obrotu oleju napędowego B7, na co pozwala Dyrektywa 2009/30/WE w sprawie jakości paliw oraz norma EN 590. Niestety dotychczas nie zostały przeprowadzone odpowiednie zmiany prawa. - Nieuniknione w tej sytuacji wydaje się niewykonanie NCW w roku 2010 – a co za tym idzie kary finansowe dla przedsiębiorców. Grozi to wstrzymaniem importu paliw do Polski, a w konsekwencji ich niedobór na rynku i drastyczny wzrost cen. W celu uniknięcia takiego scenariusza konieczne są natychmiastowe działania rządu i szybkie przyjęcie nowych rozwiązań przez Sejm - apeluje Leszek Wieciech.

Oprócz barier prawnych, uniemożliwiających realizację NCW w najbardziej efektywny i przyjazny dla użytkowników pojazdów sposób (czyli dopuszczenie mieszanki B7 i paliw syntetycznych), kolejną barierą jest brak wystarczających zachęt ekonomicznych. - Obok kosztów związanych z tworzeniem oddzielnej infrastruktury logistycznej do obsługi biopaliw, konieczne jest subsydiowanie ich sprzedaży przez producentów i importerów – jako jedyna droga do zwiększenia popytu, a co za tym idzie uniknięcia drakońskich kar za niewypełnienie NCW. Wiąże się to z nieuzasadnionymi kosztami na poziomie około 1 mln zł dziennie - podkreśla Wieciech.

Według niego wciąż nie jest realizowany, przyjęty w roku 2007 Wieloletni program promocji biopaliw i innych paliw odnawialnych na lata 2008 – 2014. - Powoduje to brak wsparcia dla generowania popytu na biopaliwa, które dla przedsiębiorców wprowadzających je na rynek są paliwem droższym od paliw konwencjonalnych, a także mniej wydajnym energetycznie. Co za tym idzie są one kosztowniejsze w użytkowaniu dla kierowców - stwierdza dyrektor generalny POPiHN.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP