Według prognoz rynek transportu lotniczego czeka dynamiczny wzrost. W 2015 r. z polskich lotnisk skorzystało ok. 30,5 mln pasażerów, a w 2016 r. było ich o 10% więcej. Rośnie więc zapotrzebowanie na paliwa lotnicze - jet i avgas.
Ruch pasażerski na polskim niebie przekłada się na rynek paliwa jet. W 2016 r. zapotrzebowanie na ten produkt wzrosło o 8% - z 609 tys. do 674 tys. m3. W jeszcze ciekawszej sytuacji jest rynek benzyn lotniczych - avgazu. Nie należy też zapominać o popycie na paliwa [w tym lotnicze] w związku z dyslokacją na terenie naszego kraju wojsk sojuszniczych.
Nie tylko jet
Jet A-1 to paliwo lotnicze do większych, komercyjnych samolotów, o silnikach z turbiną gazową. Avgas to benzyna lotnicza do niedużych samolotów wyposażonych w silniki tłokowe - używanych przez aerokluby, ale coraz częściej również prywatny biznes lub we flotach tzw. taksówek powietrznych. Rośnie segment general aviation (GA - z ang. lotnictwo ogólne, cały ruch lotniczy z wyłączeniem rozkładowego - linii lotniczych i wojska), przybywa więc stanowisk tankowania.
- Głównym paliwami sektora GA są AVGAS i UL 91, a główny ich dostawcą w naszym rejonie świata Warter Aviation, właściciel zakładów produkcyjnych OBR w Płocku. OBR to polski producent i zaledwie jeden z kilku w tej części świata. Mimo że avgas stanowi ułamek produkcji paliw w ujęciu globalnym, to jest to główne paliwo dla właścicieli prywatnych awionetek - wyjaśnia Piotr Niemiałkowski, właściciel firmy eN-TANK Niemiałkowski Sp.j.
Od sierpnia 2016 r. użytkownicy awionetek mogą zatankować Avgas 100 LL w Szymanach, w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury, gdzie dostawy zapewnia LOTOS-Air BP Polska. - Infrastrukturę tankowania dostarczyła tam na nasze zlecenie spółka Flow Technics ze Złocieńca - mówi Izabela Brzeska, Kierownik Sprzedaży ds. General Aviation LOTOS-Air BP Polska Sp. z o.o. W styczniu 2017 r. Flow Technics Sp. z o.o. dostarczyła też infrastrukturę do tankowania paliw lotniczych na terenie Portu Lotniczego RADOM SA.
W ofercie Flow Technics, stałego wystawcy organizowanych przez Polską Izbę Paliw Płynnych Międzynarodowych Targów STACJA PALIW w Warszawie, oprócz KSTS 200/10 - kontenerowej stacji tankowania samolotów, są również: instalacje pomiarowe do napełniania cystern samochodowych, agregaty do tankowania samolotów dla cystern lotniskowych i dyspenserów, instalacje pomiarowe dla cystern drogowych, stacje dozowania dodatków do paliwa lotniczego, mobilne urządzenia do kontroli metrologicznej, zestawy filtracyjne do paliwa lotniczego, ramiona do napełniania cystern samochodowych i kolejowych, agregaty do tankowania statków powietrznych w niskiej zabudowie.
LOTOS-Air BP Polska to joint venture Grupy LOTOS - czołowego polskiego producenta Jet A-1, oraz Air BP - pionu lotniczego koncernu British Petroleum (BP), jednego z największych globalnych dostawców paliw lotniczych na świecie, która od 2013 r. skutecznie konkuruje na polskich lotniskach z Petrolotem, spółką Grupy Kapitałowej PKN Orlen.
Infrastruktura
Specyficzna charakterystyka paliwa lotniczego oraz wymogi bezpieczeństwa nakładają obowiązek stosowania szeregu różnych zabezpieczeń zbiorników magazynowych i prowadzenie stałej kontroli jakości magazynowanego paliwa. - Zbiorniki i ich wewnętrzna powłoka, rurociągi i instalacje paliwowe oraz oczywiście dystrybutory do tankowania paliwa lotniczego muszą być wykonane z materiałów niewchodzących w reakcje z paliwem lotniczym, co mogłoby pogorszyć jego właściwości wymagane dla tego typu paliw - mówi Jacek Dobrzyński z firmy Petronova.
Podkreśla, że stacje paliw lotniczych na terenie Polski w aeroklubach i małych lotniskach często nie przechodziły modernizacji od lat 80. XX w. Praktycznie większość powinna zostać zamknięta, gdyż nie spełniają przepisów europejskich w zakresie urządzeń i sprzętu do obsługi naziemnej statków powietrznych.
Norma PN-EN 12312-5+A1 określa wymagania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa podczas użytkowania, jak również niektóre wymagania dotyczące działania i własności sprzętu do tankowania statków powietrznych, przeznaczonego do obsługi wszystkich typów statków powietrznych użytkowanych w cywilnym transporcie powietrznym. Norma dotyczy wszystkich rodzajów sprzętu do tankowania statków powietrznych w tym także odmierzaczy stacjonarnych. Dystrybutor musi być wyposażony w specjalny sprzęt filtracyjny, oddzielający od paliwa wodę i zanieczyszczenia stałe. Musi także posiadać możliwość pobierania próbek paliwa. Połączenia hydrauliczne wewnątrz odmierzacza oraz elementy wyposażenia i połączeń powinny być wykonane z materiałów które nie powodują zmiany własności paliwa a także ich własności nie powinny ulegać zmianie pod wpływem paliwa. Zgodnie z tymi wymogami przewody rurowe i elementy wyposażenia powinny być wykonane ze stopów aluminium, stali nierdzewnej lub stali miękkiej i zabezpieczone od wewnątrz przez cynkowanie metodą zanurzeniową lub przez pokrycie zatwierdzonym tworzywem epoksydowym. Główne przewody rurowe nie mogą być wykonane ze stopów miedzi, kadmowane, ze stali pokrywanej galwanicznie lub z tworzyw sztucznych. Powyższe wymogi wyraźnie mówią, że odmierzacz paliw lotniczych musi być dedykowany do tego typu paliw i nie może być do tankowania paliwa lotniczych stosowany dystrybutor standardowo stosowany do tankowania paliw na normalnej stacji paliw.
Mobilnie
- Petronova ma swojej ofercie rozwiązanie, które mogłoby tę sytuację poprawić w zakresie sprzętowym. Od kilku lat we Francji i Niemczech z powodzeniem montowane są małe stacje kontenerowe na paliwo lotnicze, zabudowane w standardowych kontenerach 20 lub 40. Koszt modernizacji starej stacji i zakup urządzeń jest często nieporównywalnie wyższy niż zakup i zamontowanie takiej przenośnej stacji kontenerowej - mówi Dobrzyński
Taka stacja kontenerowa jest gotowa do pracy, wymaga tylko odpowiednio przygotowanego terenu i poprowadzenie zasilania. W wyposażeniu ma kompletny wymagany sprzęt ppoż., nawet ręczną pompę do pompowania paliwa w przypadku braku zasilania. Oczywiście spełnia wszystkie wymagania dla tego typu urządzeń zgodne z normami europejskimi, a dystrybutor paliw posiada dopuszczenie typu MID (także metrologiczne). Istniej możliwość konfigurowania pojemności zbiornika i innego wyposażenia pod potrzeby indywidualne klienta. Petronova także w zakresie zautomatyzowania wydawania paliwa ma swoje sprawdzone rozwiązania. Taką stacje kontenerową można wyposażyć w automat na karty klientów a nawet karty płatnicze lub banknoty. Elektroniczne opomiarowanie zbiornika i kontrola poziomu paliwa, zamontowanie czujników wycieków, w połączeniu z tankomatem może sprawić, że kontenerowa stacja paliw będzie w pełni automatyczna i klient sam będzie sobie tankował paliwo i zapłaci za nie kartą bankową lub banknotami.
- Specyfika paliwa lotniczego oraz bardzo restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa nakładają obowiązek stosowania szereg różnych zabezpieczeń całej instalacji. Zbiorniki magazynowe muszą spełniać normy przechowywania paliw lotniczych, mieć szereg nietypowych rozwiązań - niespotykanych i nieużywanych na zwykłych stacjach paliw, rurociągi oraz układy wydawcze muszą być wykonane z materiałów dopuszczonych do styku z paliwem lotniczym. Musi to być poświadczone certyfikatami. Wszystko to ma na celu zachowanie jakości i czystości paliwa z prostej przyczyn - bezpieczeństwa lotów. Posłużę się może prostym i nieco dobitnym przykładem - samolot lub helikopter nie ma pobocza, na które mógłby "zjechać - zaparkować", w przypadku gdy mu silnik zgaśnie lub straci moc - mówi Piotr Niemiałkowski.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Popyt na paliwa lotnicze