Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Popyt na paliwa lotnicze

Autor: Paliwa.pl (Paweł Bernaciak)
09-05-2017 10:04 |  aktualizacja: 09-05-2017 17:29
Popyt na paliwa lotnicze
Fot. Shutterstock.com

Według prognoz rynek transportu lotniczego czeka dynamiczny wzrost. W 2015 r. z polskich lotnisk skorzystało ok. 30,5 mln pasażerów, a w 2016 r. było ich o 10% więcej. Rośnie więc zapotrzebowanie na paliwa lotnicze - jet i avgas.

Potencjał lotniczych przewozów pasażerskich jest bardzo wysoki. Z raportu PwC wynika, że w 2015 r. mniej niż jeden statystyczny Polak odbył taką podróż, podczas gdy statystyczny Niemiec czy Francuz podróżował ponad 2,5 razy. Głównym źródłem wzrostu pozostają porty regionalne, w tym Modlin, co świadczy o pozycji tanich linii zagranicznych. W ostatnich latach ich udział w przewozach pasażerskich przekroczył 50%. Najwięcej przewiozły: Ryanair (30%), Wizzair (22%) i PLL LOT (21%).
Ruch pasażerski na polskim niebie przekłada się na rynek paliwa jet. W 2016 r. zapotrzebowanie na ten produkt wzrosło o 8% - z 609 tys. do 674 tys. m3. W jeszcze ciekawszej sytuacji jest rynek benzyn lotniczych - avgazu. Nie należy też zapominać o popycie na paliwa [w tym lotnicze] w związku z dyslokacją na terenie naszego kraju wojsk sojuszniczych.

Nie tylko jet

Jet A-1 to paliwo lotnicze do większych, komercyjnych samolotów, o silnikach z turbiną gazową. Avgas to benzyna lotnicza do niedużych samolotów wyposażonych w silniki tłokowe - używanych przez aerokluby, ale coraz częściej również prywatny biznes lub we flotach tzw. taksówek powietrznych. Rośnie segment general aviation (GA - z ang. lotnictwo ogólne, cały ruch lotniczy z wyłączeniem rozkładowego - linii lotniczych i wojska), przybywa więc stanowisk tankowania.

- Głównym paliwami sektora GA są AVGAS i UL 91, a główny ich dostawcą w naszym rejonie świata Warter Aviation, właściciel zakładów produkcyjnych OBR w Płocku. OBR to polski producent i zaledwie jeden z kilku w tej części świata. Mimo że avgas stanowi ułamek produkcji paliw w ujęciu globalnym, to jest to główne paliwo dla właścicieli prywatnych awionetek - wyjaśnia Piotr Niemiałkowski, właściciel firmy eN-TANK Niemiałkowski Sp.j.

Od sierpnia 2016 r. użytkownicy awionetek mogą zatankować Avgas 100 LL w Szymanach, w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury, gdzie dostawy zapewnia LOTOS-Air BP Polska. - Infrastrukturę tankowania dostarczyła tam na nasze zlecenie spółka Flow Technics ze Złocieńca - mówi Izabela Brzeska, Kierownik Sprzedaży ds. General Aviation LOTOS-Air BP Polska Sp. z o.o. W styczniu 2017 r. Flow Technics Sp. z o.o. dostarczyła też infrastrukturę do tankowania paliw lotniczych na terenie Portu Lotniczego RADOM SA.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 254 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP