Popyt na paliwa lotnicze

Popyt na paliwa lotnicze
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Według prognoz rynek transportu lotniczego czeka dynamiczny wzrost. W 2015 r. z polskich lotnisk skorzystało ok. 30,5 mln pasażerów, a w 2016 r. było ich o 10% więcej. Rośnie więc zapotrzebowanie na paliwa lotnicze - jet i avgas.

Potencjał lotniczych przewozów pasażerskich jest bardzo wysoki. Z raportu PwC wynika, że w 2015 r. mniej niż jeden statystyczny Polak odbył taką podróż, podczas gdy statystyczny Niemiec czy Francuz podróżował ponad 2,5 razy. Głównym źródłem wzrostu pozostają porty regionalne, w tym Modlin, co świadczy o pozycji tanich linii zagranicznych. W ostatnich latach ich udział w przewozach pasażerskich przekroczył 50%. Najwięcej przewiozły: Ryanair (30%), Wizzair (22%) i PLL LOT (21%).

Ruch pasażerski na polskim niebie przekłada się na rynek paliwa jet. W 2016 r. zapotrzebowanie na ten produkt wzrosło o 8% - z 609 tys. do 674 tys. m3. W jeszcze ciekawszej sytuacji jest rynek benzyn lotniczych - avgazu. Nie należy też zapominać o popycie na paliwa [w tym lotnicze] w związku z dyslokacją na terenie naszego kraju wojsk sojuszniczych.

Nie tylko jet

Jet A-1 to paliwo lotnicze do większych, komercyjnych samolotów, o silnikach z turbiną gazową. Avgas to benzyna lotnicza do niedużych samolotów wyposażonych w silniki tłokowe - używanych przez aerokluby, ale coraz częściej również prywatny biznes lub we flotach tzw. taksówek powietrznych. Rośnie segment general aviation (GA - z ang. lotnictwo ogólne, cały ruch lotniczy z wyłączeniem rozkładowego - linii lotniczych i wojska), przybywa więc stanowisk tankowania.

- Głównym paliwami sektora GA są AVGAS i UL 91, a główny ich dostawcą w naszym rejonie świata Warter Aviation, właściciel zakładów produkcyjnych OBR w Płocku. OBR to polski producent i zaledwie jeden z kilku w tej części świata. Mimo że avgas stanowi ułamek produkcji paliw w ujęciu globalnym, to jest to główne paliwo dla właścicieli prywatnych awionetek - wyjaśnia Piotr Niemiałkowski, właściciel firmy eN-TANK Niemiałkowski Sp.j.

Od sierpnia 2016 r. użytkownicy awionetek mogą zatankować Avgas 100 LL w Szymanach, w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury, gdzie dostawy zapewnia LOTOS-Air BP Polska. - Infrastrukturę tankowania dostarczyła tam na nasze zlecenie spółka Flow Technics ze Złocieńca - mówi Izabela Brzeska, Kierownik Sprzedaży ds. General Aviation LOTOS-Air BP Polska Sp. z o.o. W styczniu 2017 r. Flow Technics Sp. z o.o. dostarczyła też infrastrukturę do tankowania paliw lotniczych na terenie Portu Lotniczego RADOM SA.

W ofercie Flow Technics, stałego wystawcy organizowanych przez Polską Izbę Paliw Płynnych Międzynarodowych Targów STACJA PALIW w Warszawie, oprócz KSTS 200/10 - kontenerowej stacji tankowania samolotów, są również: instalacje pomiarowe do napełniania cystern samochodowych, agregaty do tankowania samolotów dla cystern lotniskowych i dyspenserów, instalacje pomiarowe dla cystern drogowych, stacje dozowania dodatków do paliwa lotniczego, mobilne urządzenia do kontroli metrologicznej, zestawy filtracyjne do paliwa lotniczego, ramiona do napełniania cystern samochodowych i kolejowych, agregaty do tankowania statków powietrznych w niskiej zabudowie.

LOTOS-Air BP Polska to joint venture Grupy LOTOS - czołowego polskiego producenta Jet A-1, oraz Air BP - pionu lotniczego koncernu British Petroleum (BP), jednego z największych globalnych dostawców paliw lotniczych na świecie, która od 2013 r. skutecznie konkuruje na polskich lotniskach z Petrolotem, spółką Grupy Kapitałowej PKN Orlen.

Infrastruktura

Specyficzna charakterystyka paliwa lotniczego oraz wymogi bezpieczeństwa nakładają obowiązek stosowania szeregu różnych zabezpieczeń zbiorników magazynowych i prowadzenie stałej kontroli jakości magazynowanego paliwa. - Zbiorniki i ich wewnętrzna powłoka, rurociągi i instalacje paliwowe oraz oczywiście dystrybutory do tankowania paliwa lotniczego muszą być wykonane z materiałów niewchodzących w reakcje z paliwem lotniczym, co mogłoby pogorszyć jego właściwości wymagane dla tego typu paliw - mówi Jacek Dobrzyński z firmy Petronova.

Podkreśla, że stacje paliw lotniczych na terenie Polski w aeroklubach i małych lotniskach często nie przechodziły modernizacji od lat 80. XX w. Praktycznie większość powinna zostać zamknięta, gdyż nie spełniają przepisów europejskich w zakresie urządzeń i sprzętu do obsługi naziemnej statków powietrznych.

Norma PN-EN 12312-5+A1 określa wymagania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa podczas użytkowania, jak również niektóre wymagania dotyczące działania i własności sprzętu do tankowania statków powietrznych, przeznaczonego do obsługi wszystkich typów statków powietrznych użytkowanych w cywilnym transporcie powietrznym. Norma dotyczy wszystkich rodzajów sprzętu do tankowania statków powietrznych w tym także odmierzaczy stacjonarnych. Dystrybutor musi być wyposażony w specjalny sprzęt filtracyjny, oddzielający od paliwa wodę i zanieczyszczenia stałe. Musi także posiadać możliwość pobierania próbek paliwa. Połączenia hydrauliczne wewnątrz odmierzacza oraz elementy wyposażenia i połączeń powinny być wykonane z materiałów które nie powodują zmiany własności paliwa a także ich własności nie powinny ulegać zmianie pod wpływem paliwa. Zgodnie z tymi wymogami przewody rurowe i elementy wyposażenia powinny być wykonane ze stopów aluminium, stali nierdzewnej lub stali miękkiej i zabezpieczone od wewnątrz przez cynkowanie metodą zanurzeniową lub przez pokrycie zatwierdzonym tworzywem epoksydowym. Główne przewody rurowe nie mogą być wykonane ze stopów miedzi, kadmowane, ze stali pokrywanej galwanicznie lub z tworzyw sztucznych. Powyższe wymogi wyraźnie mówią, że odmierzacz paliw lotniczych musi być dedykowany do tego typu paliw i nie może być do tankowania paliwa lotniczych stosowany dystrybutor standardowo stosowany do tankowania paliw na normalnej stacji paliw.

Mobilnie

- Petronova ma swojej ofercie rozwiązanie, które mogłoby tę sytuację poprawić w zakresie sprzętowym. Od kilku lat we Francji i Niemczech z powodzeniem montowane są małe stacje kontenerowe na paliwo lotnicze, zabudowane w standardowych kontenerach 20 lub 40. Koszt modernizacji starej stacji i zakup urządzeń jest często nieporównywalnie wyższy niż zakup i zamontowanie takiej przenośnej stacji kontenerowej - mówi Dobrzyński

Taka stacja kontenerowa jest gotowa do pracy, wymaga tylko odpowiednio przygotowanego terenu i poprowadzenie zasilania. W wyposażeniu ma kompletny wymagany sprzęt ppoż., nawet ręczną pompę do pompowania paliwa w przypadku braku zasilania. Oczywiście spełnia wszystkie wymagania dla tego typu urządzeń zgodne z normami europejskimi, a dystrybutor paliw posiada dopuszczenie typu MID (także metrologiczne). Istniej możliwość konfigurowania pojemności zbiornika i innego wyposażenia pod potrzeby indywidualne klienta. Petronova także w zakresie zautomatyzowania wydawania paliwa ma swoje sprawdzone rozwiązania. Taką stacje kontenerową można wyposażyć w automat na karty klientów a nawet karty płatnicze lub banknoty. Elektroniczne opomiarowanie zbiornika i kontrola poziomu paliwa, zamontowanie czujników wycieków, w połączeniu z tankomatem może sprawić, że kontenerowa stacja paliw będzie w pełni automatyczna i klient sam będzie sobie tankował paliwo i zapłaci za nie kartą bankową lub banknotami.

- Specyfika paliwa lotniczego oraz bardzo restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa nakładają obowiązek stosowania szereg różnych zabezpieczeń całej instalacji. Zbiorniki magazynowe muszą spełniać normy przechowywania paliw lotniczych, mieć szereg nietypowych rozwiązań - niespotykanych i nieużywanych na zwykłych stacjach paliw, rurociągi oraz układy wydawcze muszą być wykonane z materiałów dopuszczonych do styku z paliwem lotniczym. Musi to być poświadczone certyfikatami. Wszystko to ma na celu zachowanie jakości i czystości paliwa z prostej przyczyn - bezpieczeństwa lotów. Posłużę się może prostym i nieco dobitnym przykładem - samolot lub helikopter nie ma pobocza, na które mógłby "zjechać - zaparkować", w przypadku gdy mu silnik zgaśnie lub straci moc - mówi Piotr Niemiałkowski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Popyt na paliwa lotnicze

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!