W Szczecinie powstał terminal morski LPG. To trzeci tego typu po Porcie Północnym w Gdańsku i Gdyni obiekt w Polsce, drugi pod względem wielkości i możliwości przeładunkowych - powiedział we wtorek w Szczecinie dziennikarzom Bernard Cichocki prezes spółki Orlen Gaz, właściciela terminalu.
"Zanim przyjmiemy tu pierwszy gazowiec, musimy otrzymać pozwolenie na użytkowanie. Zasadniczo powinna to być formalność, ale czasem postępowania administracyjne przedłużają się z powodów niezależnych od inwestorów" - poinformował Cichocki. Jego zdaniem pierwszy rozładunek powinien nastąpić w ciągu kilku tygodni.
Terminal zajmuje 5 hektarów, ma nabrzeże o długości 274 metrów, a głębokość wody przy jego nabrzeżu wynosi 8 metrów. Koszt inwestycji to ponad 50 mln zł.
Terminal ma przyjmować ze statków, magazynować i ekspediować gaz płynny. Na jego terenie powstały trzy zbiornik o łącznej pojemności 4500 m sześc.
Terminal jest przystosowany do rozładunku tankowców o wyporności ok. 6 tys. DWT. Ma trzy w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych, a także 10 miejsc postojowych dla autocystern oraz tory dla 30 cystern kolejowych. To również obiekt spełniający najwyższe standardy bezpieczeństwa, sam eliminujący możliwość popełnienia ewentualnych błędów w obsłudze - zapewnia kierownictwo Orlen Gaz.
"Uruchomienie terminalu umożliwi realizowanie dostaw z dowolnego kierunku, zmniejszy podatność rynku na sezonowe wahania cen oraz w dużej mierze pozwoli na dywersyfikację źródeł zaopatrzenia w gaz płynny" - podkreślił prezes Cichocki. Ma być też wykorzystany do codziennej działalności operacyjnej. Obsłuży on nie tylko nasze rozlewnie, ale także stacje paliw czy instalacje przemysłowe - dodał prezes.
Cichocki poinformował, że przewidywany czas rozładunku gazowca to 20 godzin. W ciągu doby terminal będzie w stanie załadować na autocysterny 1200 ton gazu płynnego i na cysterny kolejowe 800 ton.
Wg danych za 2007 r. dostawy gazu do Polski drogą morską stanowiły 16 proc. rynku. W 2007 r. wolumen krajowy wyniósł 2 mln 440 tys. ton, z czego import z morza przez terminale - blisko 400 tys. ton gazu płynnego.
Polska sprowadza gaz płynny głównie z Norwegii, Szwecji, Wlk. Brytanii.
Orlen Gaz jest największą polską firmą działającą na rynku gazu płynnego. Należy do Grupy Kapitałowej Orlen. Zajmuje się sprzedażą i dystrybucją propanu, butanu i ich mieszaniny. Udział spółki w polskim rynku LPG to 22 proc.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Powstał terminal morski LPG