PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes BP w Polsce: stoimy przed fizyczną barierą popytu

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
27-02-2012 08:46
Prezes BP w Polsce: stoimy przed fizyczną barierą popytu

- W interesie całej branży, która niewątpliwie ucierpiała marżowo w zeszłym roku, jest aby ceny nie tyle przestały rosnąć, co wręcz zaczęły spadać bo tylko wówczas możemy odbudować popyt - mówi szef polskiego oddziału koncernu BP Bogdan Kucharski.

Przy obecnych cenach paliwa dla przeciętnego Polaka tankowanie staje się już nie tyle drogie, co zbyt drogie i w efekcie zaczynamy kupować coraz mniej paliwa - przyznaje w rozmowie z portalem wnp.pl szef polskiego oddziału koncernu BP Bogdan Kucharski. Jest to poważne wyzwanie dla całej branży paliwowej, która na tej sytuacji traci.

Wiele mówi się o rekordowych cenach paliw i wpływających na nie podatkach. Tego jednak nie zmienimy. Czy są w związku z tym miejsca, w których możemy poszukać pola do obniżenia cen?
- Oczywiście. Pierwszy z brzegu przykład to choćby kwestia opłat za płatności kartami. Mam wrażenie, że wreszcie zaczyna się coś dziać w tym zakresie. Powołaliśmy wspólnie z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji oraz innymi podmiotami fundację, która zajmuje się właśnie działaniem na rzecz obniżenia tych opłat. Zaangażowała się ona w działalność grupy roboczej stworzonej przy Narodowym Banku Polskim, gdzie detaliści i operatorzy kart kredytowych rozmawiają przy pośrednictwie NBP. Ta dyskusja od początku nie była i nadal nie jest łatwa. Naszym głównym argumentem za obniżeniem opłat jest to, że ich wysokość jest w dłuższej perspektywie barierą dla rozwoju rynku, co nie przynosi korzyści żadnej ze stron.

Istotne jest jednak to, że wraz z obniżeniem tych opłat my, jako detaliści, będziemy mogli lepiej konkurować na rynku. Jestem przekonany, że mogłoby to przyczynić się do obniżki cen na stacjach paliw. Aktualna propozycja NBP przewiduje obniżenie opłat z obecnego poziomu 1,6 proc. do około 1 proc., czyli całkiem sporo. Patrząc na obecne ceny paliw taka obniżka mogłaby dać korzyść w postaci około 4 groszy na litrze. Następnie co roku obniżka miałaby wynosić 0,1 proc. aż do osiągnięcie średniego poziomu europejskiego, który obecnie wynosi około 0,7 proc.

Jaką mamy jednak gwarancję, że te zyski rzeczywiście zostaną przeniesione na klienta ostatecznego?

- Na pewno stwarza to szansę na obniżenie cen na stacjach. Musimy bowiem zdać sobie sprawę, że przy obecnych cenach paliwa dla przeciętnego Polaka tankowanie staje się już nie tyle drogie, co zbyt drogie i w efekcie zaczynamy kupować coraz mniej paliwa. Widać to ewidentnie po wynikach branży - sprzedaż benzyny spadła w stosunku do roku 2010 o kilka procent. Stajemy więc de facto przed fizyczną barierą popytu. Jest bowiem faktem, że dla przeciętnego Europejczyka zatankowanie auta do pełna do wydatek rzędu 3-4 proc. miesięcznych dochodów. Dla przeciętnego Polaka to nawet kilkanaście procent dochodów. A to jest już punkt, w którym wydatki na paliwo zaczynają konkurować z innymi, bardziej niezbędnymi w codziennym życiu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP