Budowa rurociągu do przesyłu paliw z Trójmiasta do Płocka zwiększy bezpieczeństwo zaopatrzenia rynku w paliwa i może przyczynić się do obniżki cen paliw.
- Są przeprowadzone wyliczenia, przy jakich wolumenach przesyłu paliw rurociągiem jego budowa będzie opłacalna. Projekt rurociągu z Trójmiasta do Płocka, z ewentualną odnogą do naszej bazy paliwowej w Nowej Wsi Wielkiej, jest jednym z tych, o których rozmawiamy z PERN-em. Doszliśmy do konkluzji, że najtaniej byłoby położyć rurociąg produktowy wzdłuż Pomeranii, czyli rurociągu z Gdańska do Płocka transportującego ropę. PERN ma plany remontu i rozbudowy tego rurociągu i ten moment byłby najlepszy do położenia niejako przy okazji rurociągu produktowego. PERN powinien być liderem projektu, a my jego głównym partnerem - mówił Włodarczyk.
Zdaniem prezesa OLPP, by koszt budowy zwrócił się z samych tylko opłat przesyłowych, rurociąg musiałby przesyłać bardzo duże ilości paliw. Zupełnie inaczej wyglądałby rachunek ekonomiczny, gdyby OLPP mógł przejąć część marży hurtowej realizowanej przez handel paliwem transportowanym rurociągiem. Wtedy zwróciłby się on szybciej.
Rurociąg północny zmieni zdaniem Włodarczyka całą kalkulację hurtowej ceny paliw w Polsce. Dzisiaj jest ona uzależniona od parytetu importowego, który jest liczony z uwzględnieniem kosztu transportu paliwa koleją do centrum kraju, konkretnie do rafinerii w Płocku. Ponieważ transport oleju napędowego i benzyny z Trójmiasta do Płocka rurociągiem może być tańszy o ok. 15 proc., parytet importowy się zmieni. W efekcie powinna się zmienić cena hurtowa i zapewne detaliczna paliw.
Prezes OLPP powiedział też, że nie ma jeszcze ustaleń kiedy inwestycja będzie zrealizowana. Jego zdaniem jest to kwestia dwóch, trzech lat. - Sama budowa może trwać jakieś dwa lata. Około 2012 roku rurociąg powinien być gotowy.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Prezes OLPP:rurociąg północny powinien być gotowy około 2012 r.