PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Problemy z szarą strefą

Autor: Ewa Likowska
02-01-2013 11:22 |  aktualizacja: 05-02-2013 09:54

Rozmowa z Krzysztofem Romaniukiem, dyrektorem ds. analiz rynku paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego

POPiHN od wielu lat alarmuje, że szara strefa jest palącym problemem branży paliwowej. Podczas debaty, która odbyła się w lipcu br. w Ministerstwie Gospodarki, powiedział Pan, że z roku na rok szara strefa jest coraz większa i rośnie w alarmującym tempie. Dlaczego tak się dzieje?
Wysokie ceny paliw z reguły skutkują rozwojem szarej strefy w obrocie paliwami i wiele czynników świadczy o tym, iż z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w I półroczu 2012 roku. Dotyczyło to zwłaszcza rynku oleju napędowego, a więc paliwa wykorzystywanego przez firmy infrastrukturalne poszukujące w ciężkiej sytuacji finansowej różnych możliwości ograniczania kosztów. POPiHN szacuje, iż szara strefa mogła zaopatrzyć około 5-6% rynku oleju napędowego. Niektórzy analitycy twierdzą, że mogło to być nawet około 10%.

Jakiego typu przestępstwa i omijanie prawa składają się na szarą strefę obrotu paliwami w Polsce?

Szarą strefę w Polsce można podzielić na dwa zasadnicze obszary. Pierwszy z nich to ewidentne łamanie prawa, polegające na nieuiszczaniu należnych obciążeń podatkowych (akcyza, VAT, opłata paliwowa), wwozie nadmiernych ilości paliwa, odbarwianiu oleju opałowego, kradzieżach i następnie sprzedaży kradzionego paliwa, import paliw pod kodami celnymi niezgodnymi z rzeczywistością czy sprzedaż paliw na stacjach nieposiadających koncesji. Drugi obszar to wykorzystywanie luk w prawie polskim - tu można wymienić niedoskonałe przepisy w ustawie o zapasach obowiązkowych, w przepisach zobowiązujących do realizacji NCW czy w ustawie o akcyzie (obszar olejów smarowych).

Czy wiadomo, jakie straty ponosi rocznie budżet państwa z tytułu podatków?
Jeśli przyjąć tylko, że szara strefa w rynku oleju napędowego wynosi około 50 tys. m³ miesięcznie, to w najgorszym wypadku, kiedy nie będzie uiszczony VAT, akcyza i opłata paliwowa od tej ilości paliwa, straty roczne budżetu państwa mogą wynieść około 1,5 mld zł. Przypominam, że niektórzy analitycy szacują te dostawy na wyższym poziomie, a wtedy straty będą jeszcze wyższe.

Państwu polskiemu powinno zależeć na likwidacji szarej strefy, skoro pozbawia je ona tak znacznych wpływów do budżetu. Jak zatem tłumaczy Pan to "przymykanie oka" administracji państwowej na funkcjonowanie szarej strefy?

Z informacji prasowych wynika, że skuteczność działania odpowiednich służb państwowych zwalczających szarą strefę jest coraz większa. Jednak chęć szybkiego zysku generuje coraz to inne metody omijania prawa, a pomysłowość osób trudniących się tym procederem jest bardzo duża. Dochodzenia służb celnych i policji, ze względu na swoją złożoność, ciągną się latami, co często prowadzi do przedawnień.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 064 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP