Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Program 10+ Lotosu odbije się na importerach

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
05-08-2009 17:23
Program 10+ Lotosu odbije się na importerach

Zwiększenie podaży paliw, a szczególnie diesla na krajowym rynku po zakończeniu programu inwestycyjnego 10+ Grupy Lotos w największym stopniu uderzy w importerów, sprowadzających paliwa z zachodu i północy - uważa Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

- W momencie znaczącego wzmocnienia konkurencji, a takim niewątpliwie będzie dodatkowe 2,5 mln ton diesla i 0,5 mln ton benzyn z Lotosu, każdy operator na rynku powinien się obawiać - ocenia Krzysztof Romaniuk.
Przyznaje jednak, że największe będzie zagrożenie dla importerów, szczególnie tych sprowadzających paliwa z Zachodu i Północy Europy.

- Prawie jedna trzecia krajowego rynku oleju napędowego, a w pierwszym półroczu tego roku ok. 25 proc. to import. To tutaj Lotos powinien szukać miejsca dla dodatkowego paliwa, produkowanego w Gdańsku po zakończeniu Programu 10+ - mówi dyrektor POPiHN.

Jego zdaniem wiele będzie zależało od polityki cenowej Lotosu, bo nie ma nic gorszego niż pełne zbiorniki w rafinerii. - Nie spodziewam się jednak odejścia od ustalania ceny paliw według parytetu importowego, można zatem spodziewać się jakichś ruchów na marżach - dodaje Krzysztof Romaniuk.

Czy to oznacza, że zupełnie spokojnie może spać główny krajowy konkurent Lotosu, czyli PKN Orlen? - Na pewno powinien się w jakiś sposób przygotowywać na zmieniającą się sytuację, przy czym bardziej może to dotyczyć rynku benzyn niż diesla - odpowiada Krzysztof Romaniuk.

Na czym mogłyby polegać takie przygotowania? Na przykład na zwiększaniu średniego wolumenu paliw sprzedawanego przez własne stacje, bądź też na zapewnieniu sobie długoterminowych umów na sprzedaż paliw dla największych krajowych odbiorców.

Krzysztof Romaniuk przewiduje jednak, że ewentualny spadek importu paliw po zakończeniu Programu 10+ może nie potrwać długo. - Jeżeli sytuacja na rynku się poprawi i popyt na paliwa znów zacznie rosnąć w tempie sprzed kryzysu, po 2-3 latach od zakończenia Programu 10+ znów pojawi się deficyt oleju napędowego - ocenia.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP