Programy lojalnościowe - odnowa

Programy lojalnościowe - odnowa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Klient, który po dokonaniu pierwszego zakupu będzie wracał regularnie po następne, to marzenie każdego sprzedawcy. Można go przekonać nowinkami technicznymi. Warto jednak nie zapominać o zwykłej uczciwości.

W czasach PRL-u Centrala Produktów Naftowych ze zbytem paliw nie miała problemów. W oczekiwaniu na benzynę czy olej napędowy kierowcy ustawiali się w długich kolejkach. Nie była to zresztą tylko specyfika naszego kraju. Światowy kryzys naftowy lat 70. XX w pokazał potęgę krajów OPEC przede wszystkim w USA.

W polskiej gospodarce programy lojalnościowe pojawiły się wraz z zagranicznymi koncernami, przez lata ewoluując wraz z rynkiem w stronę oferty pozapaliwowej. Jakie są dziś i co oferują kierowcom i właścicielom stacji?

BP jako pierwszy koncern na polskim rynku postawił na ofertę pozapaliwową. Dzięki punktom zbieranym w systemie PAYBACK można było np. stać się właścicielem książek dla dzieci - bardzo kusząca perspektywa nie tylko dla młodych rodziców. Dziś koncern coraz bardziej angażuje się w działania promujące Społeczną Odpowiedzialność Biznesu (ang. CSR), jak Pola Nadziei czy Pajacyk.

CSR w programach lojalnościowych robi zresztą zawrotną karierę. Lotos, w programie Lotos NAVIGATOR, oferuje wiernym klientom szereg atrakcyjnych nagród m.in. dla majsterkowiczów, ale zwraca się przede wszystkim w kierunku wartości rodzinnych (LOTOS Kids - gry dla dzieci) i patriotycznym (jak Drużyna Lotos - z okazji mistrzostw świata). Do legendy filmu odwoływał się z kolei PKN Orlen, z okazji premiery najnowszej części „Gwiezdnych Wojen”.

Na długi czas krajowym liderem segmentu convienience, sklepów z dogodną, acz ograniczoną asortymentowo ofertą towarów codziennego użytku, stał się Statoil. Do dziś starsi telewidzowie wspominają z rozrzewnieniem reklamę z „babcią-motocyklistką”, która wszystkie zakupy robi na stacji paliw. W lutym br. Statoil wprowadził nową platformę lojalnościową Statoil EXTRA. - Doświadczenia 13 lat programu lojalnościowego opartego na koncepcji punktów pozwoliły nam wznieść Statoil EXTRA na całkiem nowy poziom - podkreśla Mirosław Caputa, Dyrektor Działu Marketingu w Statoil Fuel & Retail Polska. -

Najważniejszą cechą, która wyróżnia Statoil EXTRA spośród naszej konkurencji na polskim rynku jest umożliwienie klientom używania dowolnej karty płatniczej, jako karty lojalnościowej. Żaden z programów lojalnościowych na polskim rynku nie umożliwia klientom używania dowolnej karty płatniczej, a tym samym rezygnacji z posiadania dodatkowej karty. Jesteśmy pierwsi w Polsce - mówi z kolei Iwona Kiljan, Marketing Manager w Statoil Fuel & Retail Polska.

I ten kierunek wskazuje się jako przyszłościowy. Odsetek Polaków, którzy deklarują udział w programach lojalnościowych, systematycznie bowiem spada. Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że deklaruje w nich udział już tylko 41% Polaków- to spadek o 6 pkt. proc. Przyszłością są systemy mobilne. - Handel musi się dostosować do nowych klientów, a przyszłością branży są mobilne technologie - uważa Maciej Tygielski, szef MyShop.mobi. Statystyki są po jego stronie: w naszym kraju działa już ponad 20 mln smartfonów. Swoją uniwersalność telefony komórkowe nowej generacji zawdzięczają najróżniejszym aplikacjom zakupowym.

- W portfelach panuje chaos. Klienci nie chcą przystępować do nowych programów, bo po prostu nie mają już gdzie włożyć kolejnej karty - przekonuje z kolei współzałożyciel ZenCard Jarosław Sygitowicz. W rozwiązaniu tej firmy kartą lojalnościową może być dowolna karta dowolnego banku. Korzystanie z systemu z perspektywy klienta jest banalnie proste, bo działa on automatycznie, gdy klient przykłada kartę do terminalu podczas płatności.

To wszystko kwestie techniczne. Wabiąc potencjalnego klienta, warto jednak pamiętać, że stacje paliw to przede wszystkim paliwa i usługi motoryzacyjne. Zwraca na to uwagę Robert Karolczak, Commercial Fleet euroShell Marketing Manager Poland, Baltics & Ukraine, przypominając, że Shell oferuje najwyższej klasy paliwo, ale również dostęp największej sieci myjni TIR, m.in. dzięki współpracy z firmą Citronex (członek Polskiej Izby Paliw Płynnych).

Pamiętają o tym przede wszystkim stacje prywatne, które stawiają na rabaty paliwowe. W dziedzinie kształtowania lojalności firm niezaprzeczalnie niezastąpione są flotowe karty paliwowe. Jeżeli jednak stacja nie należy do któregoś z wielkich systemów franczyzowych jest tu wyraźnie sekowana. Liderem międzynarodowych kart dla niezależnych pozostaje jak dotąd DKV, tyle że w sytuacji, gdy marzę paliwowe utrzymują się na niezwykle niskim poziomie wymagania stawiane niezależnym przez DKV są nie do przyjęcia - żądana prowizja pożera po prostu wszelkie zyski ze sprzedaży paliw, w niektórych okresach nawet je przekraczając. Staraniem Polskiej Izby Paliw Płynnych we wrześniu odbędzie się spotkanie przedstawicieli niezależnych stacji paliw z menadżerami niemieckiej spółki - zachęcamy do śledzenia izbowych alertów i newsletterów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Programy lojalnościowe - odnowa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!