PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Projekt nowego podatku od paliw już w Sejmie. Kierowcy zrzucą się na drogi samorządowe

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
07-07-2017 11:09
Projekt nowego podatku od paliw już w Sejmie. Kierowcy zrzucą się na drogi samorządowe
Fot. Shutterstock

Grupa posłów PiS złożyła w Sejmie projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, w wyniku której ma powstać fundusz na rozwój dróg gminnych i powiatowych, zasilany środkami z nowego podatku drogowego. Zaniepokojenie tymi planami wyraża branża paliw.

Zgodnie z projektem ustawy, środki dla Funduszu Dróg Samorządowych miałyby pochodzić z nowego podatku - opłaty nałożonej na producentów i importerów paliw i gazu. Jej stawka ma wynosić 200 zł za 1000 l benzyn i olejów napędowych oraz 369,69 zł za 1000 kg gazów.
Środki z nowej opłaty miałyby zostać po połowie przeznaczone na istniejący Krajowy Fundusz Drogowy oraz na nowy fundusz przeznaczony na rozwój dróg lokalnych.

Nowa opłata w wysokości 20 groszy na litrze netto oznacza możliwość wzrostu cen paliw o ok. 25 groszy na litrze (wraz z VAT).

Poseł PiS Bogdan Rzońca zapowiada, że wnioskodawcy chcą szybko przeprowadzić projekt przez komisję sejmową i przez Sejm, tak żeby można było jeszcze w tym roku stworzyć ten fundusz.

Tymi planami zaniepokojona jest Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), zrzeszająca największych producentów i importerów paliw. Jak wskazuje Leszek Wieciech, prezes i dyrektor generalny POPiHN, w piśmie skierowanym do premier Beaty Szydło, podatki i opłaty pokrewne stanowią już dzisiaj ponad 50 proc. ceny detalicznej benzyny i oleju napędowego. Z wyliczeń organizacji wynika, że w przypadku benzyn jest to 55 proc., a dla diesla 51 proc.

- Mimo znacznych obciążeń ceny paliw w Polsce należą do najniższych w Unii Europejskiej. Dlatego firmy obsługujące transport europejski zaopatrują się w paliwo głównie w naszym kraju. Podniesienie opłaty o 20 groszy netto na litrze może zniwelować przewagę cenową paliw w Polsce i doprowadzić do znaczącego spadku sprzedaży w obszarach przygranicznych i w tranzycie. Wraz z tym spadną wpływy do budżetu, czyli proponowane rozwiązanie przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego – argumentuje Leszek Wieciech.

Jego zdaniem należy też pamiętać, że walka z szarą strefą na rynku paliw w Polsce, choć ostatnio skuteczna, nie została jeszcze zakończona, dlatego należy unikać decyzji, które potencjalnie mogą zwiększyć opłacalność łamania prawa w obszarze handlu paliwami.

- Nowa opłata niewątpliwie niesie ze sobą takie ryzyko. W obecnych warunkach w całości zostałaby ona przełożona na ceny paliw dla ostatecznych odbiorców, co przyczyni się też do pobudzenia inflacji - przekonuje szef POPiHN.

Przedstawiciele branży są zdania, że porównywalny efekt finansowy dla budżetu można by osiągnąć po prostu poprzez uszczelnienie systemu poboru opłaty paliwowej, która od 2015 roku wynosi 129,41 zł za 1000 litrów benzyn i 288,05 zł za 1000 litrów ON.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (21)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 980 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP